Har det blivit lite för mycket socker under påskhelgen? Dags att komma in i nya vanor? Här är 14 sätt att bryta sötsuget!

1. Trotsa sötsuget: var lagom mätt – jämt!

– För att stoppa sockerbegäret gäller det att ligga steget före och aldrig bli hungrig! Ät en proteinrik och mättande kost och var noga med regelbundna måltider, säger ToppHälsas kostexpert Kristina Andersson.
Hon menar också att du efter en intensiv sockerperiod kan behöva avsockra dig helt.
– Bestäm dig för att du under två veckor ska ta bort allt som smakar sött – även om det är sockerfritt. Den söta smaken underhåller ditt sötsug, så sötningsmedel är lika illa som socker, säger hon och tillägger:
– Men fokusera bara på det söta under den här perioden, ät hur mycket du vill av allt annat. Om du också drar ner på mat under en avvänjningsperiod så motarbetar du dig själv, eftersom du blir mer sugen när du är hungrig.

2. Bli av med sötsuget genom stress-sanering

Stress och jäkt och mitt i allt mular du in en näve Polly.
Känner du igen dig? Det finns en fysiologisk förklaring. Stresshormon aktiverar hungersignaler som är inriktade på sött. Vilket gör att du får svårare att motstå godis när du är stressad.
Sanera din vardag från onödiga måsten, planera in tid för träning, yoga, gå ut en stund i friska luften – allt som gör att du lugnar ner dig.
Testa också att sätta dig ostörd några minuter, andas lugnt, fokusera på hjärtat och tänk på något/någon/en plats som gör dig lugn och lycklig.
Med hjälp av medveten andning kan du få din hjärna, hjärta och kropp att byta fokus och gå från stressad till harmonisk på bara några minuter.
En kropp i harmoni = en mage utan sug efter sött.

3. Gör yoga

Är livet tråkigt och grått kan en liten chokladkaka för en stund göra livet lite roligare …
– Sötsaker kan ur ett yogiskt perspektiv ses som ett substitut för sötman i ditt eget liv, säger Göran Boll, yogalärare vid Institutet för medicinsk yoga i Stockholm.
Hans bästa tips är att göra yogaövningen Sat kriya i tre minuter varje dag. Den ger sötma inifrån och får suget att avta.
Sitt på en stol (eller på knä) med rak rygg, hakan lätt indragen. Fläta samman händerna, räta ut pekfingrarna så de trycks mot varandra. Sträck armarna mot taket. Blunda och fokusera på en punkt mellan ögonbrynen. Andas avslappnat.
Gör ett rotlås (knip med bäckenbotten) och säg högt ”sat”. Släpp låset, säg samtidigt ”nam” (”sat nam” betyder jag är sann). Fortsätt i lugnt tempo minst 3 minuter.
Andas in. Sträck upp maximalt, spänn varje muskel och andas ut. Håll andan ute och gör rotlåset.
Vila under minst lika lång stund som du gjort övningen.

4. Minska sötsuget med naturligt krom

Boosta din vanliga mat med lök och tomat. De innehåller nämligen krom, som motverkar sötsug. Dessutom är lök bakteriedödande, motverkar förkylningar och innehåller ämnen som hjälper kroppen att bryta ner potentiellt cancerogena ämnen.
Tomaten ger dig (förutom krom) den starka antioxidanten lykopen, som hjälper kroppen att motverka hjärt-kärlsjukdomar och förkylningar.

Snabba salladen mot sötsug:
Skiva tomater och lägg i ett durkslag. Strö lite flingsalt över och låt tomaterna stå en liten stund. (Saltet drar vätska ur tomaterna vilket ger dem en rikare smak. Ett toppenknep som till och med kan få trista vintertomater att smaka solmoget.) Skiva lök tunt. Lägg upp tomaterna och löken på ett fat. Ringla över en god olivolja. Klart!

stoppa sötsuget hjälp

+ Läsarnas bästa antisötsug-tips!

Här är bästa tipsen från ToppHälsas läsare om hur du blir av med sötsuget. Testa – de funkar!

5. Se till att få frisk luft och vätska

”Gå ut och andas frisk luft och drick sedan vatten. Hjärnan blir ofta lurad att den behöver något sött när det egentligen är syre- eller vätskebrist.”

6.  Ät bra mellanmål

”Mellanmål är A och O. Min favorit just nu är keso, banan, kakao och chili.”

7. Minska sötsuget med naturlig sötma

”Lite torkad frukt, till exempel ett fikon, två aprikoser eller katrinplommon, är faktiskt gott till kaffet.”

8. Ät LCHF

”Sedan jag började äta enligt LCHF är mitt sötsug helt obefintligt. Det är underbart att slippa det!”

9. Bli av med sötsuget med mandlar

”Att knapra på några mandlar stillar mitt sug.”

10. Ta med mellis på jobbet

”Jag har alltid ett paket müsli och fil på jobbet som jag tar vid en bestämd mellistid. Det gör att sötsuget håller sig borta.”

11. Håll munnen fräsch

”Borsta tänderna så försvinner suget.”

12. Minska sötsuget med kokos och hallon

”Hallon med kokos stillar mitt sötsug.”

13. Ät mörk choklad

”En liten bit mörk choklad (minst 70 % kakaohalt) till kaffet är allt som behövs.”

14. Håll sötsuget i schack med proteiner

”Proteiner som keso, kesella, kokt ägg och makrill på burk håller mitt sötsug i schack.”

Psst! Få koll på dina matvanor en gång för alla med ToppHälsas kurs!

Gå ner i vikt – och stanna där!

  • En onlinekurs som ger dig ett nytt ätbeteende under 10 veckor
  • Du får 13 filmer där dietist Karin Magnusson peppar och guidar!
  • Lustfyllt arbetsmaterial ingår (skriv ut hemma!)
  • Diskutera med både Karin och andra deltagare!