Fasta ett dygn i veckan så lever du längre. Ja, nu börjar ett nytt sätt att äta vinna allt mer mark (periodisk fasta).

I boken ”Åldrandets gåta- vetenskapen som förlänger ditt liv” (Ordfront) har journalisten Henrik Ennart ­intervjuat världsledande forskare som förespråkar korttidsfasta som ett sätt att bli friskare, mer energisk, smalare och leva längre. Han konstaterar också att på platser där man haft ont om mat i perioder, som Okinawa, lever de längre.

– Jag har tittat på gamla teorier och studier från lång tid tillbaka som visar att kortidsfasta är bra för allmänhälsan. I dåliga tider ställer kroppens celler in sig på överlevnad och då städas cellerna. I goda tider ställer de sedan in sig på celldelning och reproduktion. Vi behöver både och, säger Henrik Ennart.

Hunger aktiverar och stressar kroppens celler. Kroppen skyddar sig med ett antal försvarsåt­gärder som ger oss bättre hälsa: den bromsar tillväxten, producerar mer antioxidanter, motverkar inflammation och städar bort plack och skadade celler. Matuppehållet gör helt enkelt att grundläggande funktioner i cellerna förbättras. Dessutom undviker du flera vällevnadssjukdomar om du drar ner på kalorierna ibland. Du minskar risken för hjärt- och kärlsjukdomar, cancer, diabetes, alzheimer och parkinson.

Visst finns det kritiker, att fasta hux flux något dygn här och där går tvärt emot de etablerade kostråden där vi ska äta regelbundet med frukost, lunch och middag.

– Många människor kan inte kontrollera sig och då ska de snarare äta extremt inrutat, inte variera sig med korttidsfasta. Men medan dietisternas råd att äta regelbundet mer handlar om att minimera riskerna så kan korttidsfasta maximera möjligheterna, säger Henrik Ennart.

Även om den forskning som han gått igenom mest tyder på att kortfasta förlänger livet så finns det studier som visar motsatsen.

– Om man fastar för mycket, så att man får näringsbrist, benskörhet eller liknande, så är det givetvis inte bra, säger han.

– Men vi har en extrem tillgång på mat nuförtiden. Det är viktigt att inte dras med och äta för mycket. Du kan vara på när det gäller att äta, men behöver också ha en av-knapp.

 

periodisk fasta och lev längre – så gör du!

Periodisk fasta – hur länge ska du hålla på?

Fasta helt eller dra ner rejält på energiintaget från minst 16 till max 36 timmar en till två dagar per vecka. När du är nybörjare är det bra att börja med en kortare fasta, ät till exempel frukost, lunch och en tidig middag som är klar klockan 16, fasta sedan fram till en sen (men normalstor!) frukost kl 10 nästa dag.

När du är van är ett bra sätt att lägga upp dygnsfastan att hålla på från middag till middag eftersom du då redan har klarat av halva fastan under natten när du ändå sover.

Periodisk fasta – vad får du dricka?

När du testar korttidsfasta för första gången kan du dricka energidrycker eller juicer för att få i dig kalorier även om du inte äter.

När du är van att korttidsfasta så får du inte äta någon fast föda eller dricka något annat än vatten och möjligtvis kaffe/te. Syftet med det är att du inte ska stimulera ditt blodsocker med påföljande insulinutsöndring. Drick ingenting med kalorier i och inte heller konstgjorda sötningsmedel. Skälet är att du ska undvika insulinproduktion och/eller matsmältning.

Periodisk fasta – hur lyckas du?

Ge snabbfastan en månad där du gör det regelbundet. I de studier som finns ser man att för att få förbättringar i till exempel insulinkänslighet så tar det cirka fyra veckor, om du korttidsfastar två dagar per vecka. Så låt det ta tid.

I grund och botten handlar det om att vi äter för mycket. Det här är ett sätt att återkalla kontrollen och motverka överätande.

NUVARANDE Periodisk fasta och lev längre – så gör du!
NÄSTA Denises Rudbergs bästa övningar för att träna hemma