Möt kändistjejerna som hittat sitt eget hälsotänk. Katrin Zytomierska, Leila Lindholm och Marie Serneholt berättar om hur de äter, tränar och hittar balansen som gör att de mår bra. Läs och inspireras!

Entreprenören Katrin Zytomierska:

”Jag ställer höga krav på min kropp”

Katrin Z_foto Bingo Rimér

Foto: Bingo Rimér

Foto Bingo Rimér

Katrin Zytomierska
Ålder: 41 år.
Familj: Sönerna Ringo, Rambo och Falke.
Bor: Stockholm.
Gör: Entreprenör och bloggare. Grundare av Clean Eating.

Entreprenören Katrin Zytomierska gör allt för att känna sig hälsosam. Hon äter, tränar mycket och går i terapi för att ha lugn hjärna.

”JAG ÄR INSTÄLLD på att alltid leva hälsosamt. Äta näringsrik mat, röra på mig, sova mycket, dricka vatten, tvätta min hy ordentligt, bråka så lite som möjligt med dem jag bryr mig om, gå i terapi för att ha en lugn hjärna, göra fotvård för att ha vårdade fötter… Jag gör allt som bidrar till att jag känner mig hälsosam både på in- och utsidan.

Jag har haft fokus på min hälsa de senaste tjugo åren. Jag kanske festade lite mer när jag var yngre, men det har mest med tiden att göra. Jag hinner inte med att vara så ohälsosam längre. Det är min hälsa som gör mig till en bra mamma, en fokuserad chef och en glad vän.

Läs också: Vill du jobba med hälsa? 10 yrken för dig!

Jag är medveten om att jag är 41 år och har fött tre barn, så jag förväntar mig inte att se ut som när jag var 20. Däremot ställer jag väldigt höga krav på mig själv och på min kropp – jag ställer höga krav på allt jag gör. Jag är nöjd med min kropp. Jag tränar för att hålla den i trim eftersom jag inte tycker att det är svinkul att åldras och se hur den sakta säckar ihop.

Jag ser till att variera min träning, så den kroppsdelen jag tränar får vila innan det är dags att träna den igen. Jag har också blivit väldigt bra på att tacka nej till saker, så att jag inte pressar in för mycket aktiviteter. Sömnen har jag aldrig problem med. Jag lägger mig alltid tidigt och sover många timmar. Jag älskar att sova och det är det viktigaste för att jag ska må bra och orka med mitt liv.”

Katrin Zytomierskas träningsvecka:

Måndag: Springer 7 km.
Tisdag: 1 timme styrka med min PT Philip Lailani. Jag tränar gärna rumpa på gymmet.
Onsdag: Padeltennis – för att det är så otroligt kul! Torsdag: 1 timme styrketräning med Philip. Förutom att träna rumpa så gillar jag roddmaskinen.
Fredag: Springer 7 km.

Läs också: Träna rumpa med gummiband

En vanlig mat-dag för Katrin:

Frukost: En kopp svart kaffe.
Lunch: Sallad med räkor, avokado eller en knäckemacka med tonfiskröra och blåbär.
Mellis: Grön smoothie. Eller proteindryck efter träning.
Middag: Nästan alltid fisk (lax eller torsk) med wokade grönsaker.
Kvällsmål: Lite kokosyoghurt med granola om jag känner mig hungrig.

Läs också: 6 proteinrika frukostar som håller dig mätt

Katrins 3 snabba hälsotips:

1 Bestäm dig för att du lever hälsosamt. Då är det faktiskt lätt att göra bra val!
2 Tillfällen att äta onyttigt ställs du inför varje dag. Du kan lika bra bestämma dig för att strunta i det och unna dig god mat när du själv bestämmer dig för det. 3 Tänk att du måste bränna kalorier för att kunna stoppa i dig kalorier. Om träningsmotivationen tryter – dra på dig ett par brallor som brukar sitta bra.

Kocken Leila Lindholm:

”Hälsa handlar om att må bra mentalt”

Leila_Lindholm hälsotips

Leila Lindholm
Ålder: 43 år.
Familj: Sambon Mårten och barnen Olivia och Walter. Bor: Mariefred.
Gör: Kock och programledare.

Kocken Leila Lindholms hälsomotto: Skippa träningsfixeringen – och rör på dig för att må bra och sova gott!

”HÄLSA ÄR baserat på att man mår bra mentalt, enligt mig. Fysisk hälsa och psykisk hälsa hänger ju liksom ihop. Att sova bra, äta näringsrik mat och leva efter sunda värderingar – det är hälsa för mig. Det har ju ganska länge funnits en fixering kring träning, och med det har man kanske lite glömt bort den psykiska delen. Man mår ju mycket bättre om man rör på sig och har ett aktivt liv, men när allt handlar om träning, att det blir en fixering, det tycker jag är osunt. Det är jätteviktigt med balans.

Läs också: FORSKARE – därför ska du träna utomhus

Jag har nog ett ganska normalt förhållande till min kropp. Genom åren har jag haft tankar om min kropp och önskat att jag varit snyggare, smartare, mer vältränad… Men det finns väl ingen som inte har haft de tankarna? Jag äter ganska allsidigt och hälsosamt.

Jag äter skräpmat ibland, men då föredrar jag ”bra” skräpmat. Det känns ju mycket bättre att äta en vällagad, riktig hamburgare än en hamburgare från någon snabbmatskedja. Jag gillar mat och jag gillar bakverk. Så det jag får tänka på är väl att det inte är lördag hela veckan, haha.

Läs också: Test – nyttigaste snabbmaten!

Sömnen är det lite si och så med. Jag sover mycket mindre nu än tidigare i livet. Men det är nog för att jag somnar för tidigt med barnen och sedan vaknar mitt i natten och är pigg. Jag tror absolut att träning är bästa tipset för att sova bra. Man måste liksom trötta ut kroppen fysiskt. Jag styrketränar, promenerar och rider mycket. Löpning gillar jag inte så mycket, mest för att jag själv inte har ”löparkropp”. Det är mycket tyngre att springa med några kilon upp. Men jag kör intervaller ändå och har faktiskt sprungit några lopp. Så jag har övervunnit mina egna mentala begränsningar.”

Läs också: Lösningar på 6 vanligaste sömnproblemen 

Leila Lindholm om sin träning:

– Jag promenerar mycket, målet är att gå 10000 steg om dagen. Jag rider två gånger i veckan, ibland tre. På torsdagar tränar jag med PT. På gymmet är super-set kul, lite tempo!

En vanlig mat-dag för Leila:

Frukost: Rostat bröd eller bananpannkakor. Och alltid kaffe eller cappuccino.
Lunch: Jag försöker alltid äta nyttig lunch. Hemlagad mat, jag äter ganska lite nötkött.
Mellis: Frukt!
Middag: Olika typer av ramen (japansk nudelsoppa), till exempel med pak choi, glasnudlar, grillad kyckling och ägg i. Ibland blir det sushi. Eller en pastarätt eller klassiker som lasagne, eller köttbullar med potatis och lingon.

3 snabba hälsotips:

1. Ta hand om dig själv mentalt – ta dig tid att göra saker som gör dig glad.
2. Hitta en aktivitet som du tycker är rolig. Jag hittade ridsporten. Det är svinjobbigt men sjukt kul. Och du kan inte tänka på andra saker på hästryggen. Det är skönt med en aktivitet där du bara är i nuet.
3. Ät mat som innehåller mycket näring – och ge det framförallt till dina barn. Det är jätteviktigt för hälsan!

Läs också: 21 roliga träningsformer att testa!

Artisten Marie Serneholt:

”Nu tränar jag med barnvagnen”

 

Marie serneholt hälsotips

Marie Serneholt
Ålder: 35 år.
Familj: Sambon Fredric och tvillingpojkarna Philip och Nicholas.
Bor: Stockholm.
Gör: Artist och programledare

Artisten Marie Serneholt fullt upp med sina tvillingpojkar. Hennes tips för att orka: inga skärmar i sovrummet före läggdags!

”FÖR MIG HANDLAR livet om balans. Det måste finnas balans i träning, mat… Ja, i hela hälsotänket. Det får inte bli överdrivet åt något håll. Det är varken hälsosamt, roligt eller långsiktigt. Just nu går ALL min tid åt att vara mamma till mina tvillingpojkar. Jag har satt mig själv åt sidan, samtidigt som jag är mån om att må bra. De senaste åren har jag hela tiden haft det här balanstänket. Däremot känns det viktigare än någonsin att vara frisk och stark nu. Jag vill finnas där och kunna hitta på en massa roligt med mina barn.

Läs också: 12 steg till bättre balans i vardagen

Jag har inte tränat sedan tidigt i min graviditet. Det har helt enkelt inte funnits tid och min kropp har behövt återhämta sig. Min träning just nu består av barnvagnspromenader och att lyfta och bära barnen, haha. Jag följer ingen speciell diet utan försöker återigen ha balans i vad jag stoppar i mig. Vissa dagar äter jag väldigt nyttigt, andra dagar pasta och bullar. Däremot undviker jag läsk, det dricker jag ytterst sällan.

Med två små bebisar får jag inte direkt tillräckligt med återhämtning, men jag försöker vila när jag kan. Och jag har inga problem med att somna på kvällen. Men mitt tips om man har svårt att sova är att inte ha tv i sovrummet och att skippa mobilen en timme innan läggdags. Ljuset från skärmen lurar hjärnan att det är dag. Jag älskar min kropp och är fascinerad av den. Jag kan inte fatta att den burit och fött två barn. Hur jäkla häftigt är inte det?! Jag är så stolt över att den gett mig det finaste jag har, och att den klarade det med bravur.”

Läs också: Trött och ofokuserad? Så vet du om du har järnbrist

Marie om sin träning:

– Innan barnen kom tränade jag mycket styrka på gym och gick powerwalks. Jag ser fram emot att ta upp styrketräningen igen när jag får tid. Jag tänkte börja med styrkeövningar här hemma, när barnen sover. Favoritövningar är olika typer av sit-ups!

Läs också: Effektivt promenadschema för 4 veckor

En vanlig mat-dag för Marie:

Frukost: Två knäckemackor med avokado, salami och tomater, en kopp kaffe och ett glas juice.
Lunch: Ofta rester. Till exempel lax med quinoasallad och en fetaoströra.
Mellis: Någon frukt eller bulle… Haha!
Middag: Gärna panerad torsk med kokt potatis, ärtor, sallad och remouladsås.

Läs också: Recept på lite nyttigare kanelbullar

Maries 3 snabba hälsotips:

1. Tänk balans!
2. Se din kropp som ett fordon – den behöver rätt bränsle för att fungera.
3. Om träningsmotivationen tryter – tänk på känslan efteråt. Man ångrar aldrig ett träningspass. Man mår ju alltid så fantastiskt bra efteråt och känner sig så nöjd med sig själv.

Psst! Vill du ha en kickstart mot bättre hälsa? Följ med på en resa där vi utgår helt från dina personliga mål. Tester, träning, kostprogram med mera ingår!

halsoresan

NYHET! HÄLSORESA I TÄLLBERG!

När: 29 sept-5 okt 2019
Var: Villa Långbers, Tällberg
Pris: 14 999 kr
Ingår: Del i dubbelrum, alla måltider, inträde First Hotell relaxavdelning, personliga kost- och träningsprogram, FitBit-klocka, syre och laktattest, föreläsning, alla aktiviteter enligt program.

LÄS MER OCH BOKA HÄR!