Det här är tre träningsövningar som du kan göra hemma eller på jobbet. Du behöver inga vikter och du kommer inte bli svettig – men du kommer få en bättre hållning och förebygga värk. Så ta en paus,  släpp allt du gör och kör!

De här träningsövningarna är perfekta för dig som jobbar på kontor eller sitter ner framför en dator hela dagarna. Din arbetsställning och även hur du sitter när du håller på med din smartphone på fritiden påverkar kroppen varje dag.

Värk och stelhet i nacke-, skuldror och rygg är vanliga problem som byggs på varje dag framför skärmen. Så ta några minuter och träna styrka och sträck ut – ju oftare du gör övningarna, desto snabbare kommer du att känna skillnad.

1. Träningsövning 1: Wall slides

Det här är en bra övning för att se vilken hållning du har. Om ditt bröst åker fram när du trycker skuldrorna mot väggen behöver du, precis som de flesta, göra den här övningen lite varje dag.

För bästa resultat, gör 10 till 15 repetitioner mellan 1 till 3 gånger per dag. Det är en lätt övning att göra på kontoret och en bra uppvärmning innan du börjar ett träningspass.

LÄS OCKSÅ: 4 övningar för starka och snygga armar

2. Träningsövning 2: Thoracic rotations

Precis som den första övningen är det här en bra övning för överkroppen. Titta runt på ditt kontor, ser du någon som sitter med en riktigt bra hållning? Dina muskler tenderar att hamna i den positionen som din kropp oftast är i – men det går att ändra på.

Den här övningen hjälper till att mobilisera övre delen av ryggen genom att rotera ryggraden.

Gör 10 repetitioner på varje sida.

3. Träningsövning 3: Single leg hip raisers

När du sitter ner hela dagarna blir dina rumpmuskler svaga och musklerna på framsidan av höfterna korta och tajta. Kombinationen gör att ditt bäcken vinklas framåt, Därför är den här övningen toppen. Den stärker rumpmusklerna och får bäckenet att komma tillbaka i sitt vanliga läge.

Gör 5 eller 6 repetitioner på varje ben. Håll positionen i det högsta läget i 3 till 5 sekunder.

Övningarna är inspirerade från en artikel av Mens Health.

 

LÄS OCKSÅ: Experten: 6 övningar för att träna bort smärta i nacke och axlar

THTranamedbalk2

NUVARANDE 3 träningsövningar för bättre hållning och mindre värk
NÄSTA Emma Igelström satsar på Ironman: Jag har ingenting att bevisa!