Funderar du på att dra ner på sockret? En amerikansk studie har tittat på vad som händer i kroppen (efter bara några dagar!) utan socker. Vi lovar, det här kommer att sporra dig!

På bara 10 dagar utan socker kommer du att:

1. Bli gladare

Första dagar utan socker kanske vi inte kan lova dig strålande solsken i sinnet, men det kommer att vara värt det! Enligt studien kunde man nämligen se mer stabila blodsockernivåer och insulinnivåer efter bara 10 dagar med en sockerfri diet. Något som påverkar ditt välmående då ett pendlande blodsocker ofta leder till humörsvängningar och irritation.

Pendlande blodsocker kan också öka risken för övervikt.

2. Få minskade fettnivåer

Trots att studien bara pågick under några dagar kunde man även se en dramatisk minskning av blodfetterna triglycerider och det farliga kolesterolet. Två blodfetter som ökar risken för hjärt- och kärlsjukdomar.

3. Få lägre blodtryck

Även blodtrycket sjunker av en sockerfri diet. En viktig faktor för de personer som lider av högt blodtryck.

Högt blodtryck ökar nämligen risken för framförallt stroke, men även för hjärtinfarkt, njursjukdom, hjärtsvikt och försämrad blodcirkulation i benen.

4. Få minskad risk för diabetes typ 2

Eftersom blodsockernivåerna normaliseras så minskas därmed även risken för diabetes typ 2. Andra sätt att minska risken för diabetes typ 2 är att hålla en normalvikt och motionera regelbundet.

Och allt detta alltså PÅ BARA TIO DAGAR! 👏 😍

Studien, som CNN tog del av först, är gjord vid University of California i San Francisco. 
LÄS OCKSÅ: Övervinn ditt sötsug på kvällen (ja, det går!)

Så, vilket socker ska du undvika (enligt forskarna)?

I studien var det inte bara socker från godis och läsk som uteslöts, utan även socker från frukt. Detta eftersom forskarna menar att fruktos (som finns naturligt i frukt, men även i andra livsmedel!) bara kan omvandlas på ett ställe i kroppen – nämligen i levern. Och får levern för mycket att hantera vid ett och samma tillfälle så förvandlas det som inte hinns med till fett.

I Sverige går åsikterna isär om det är bra eller inte att äta mycket frukt. Frukt och bör innehåller massor av vitaminer, fibrer och har samtidigt få kalorier i sig. Därför menar bland annat Viktväktarna att det är bra att äta mycket frukt och bär. Medan andra förespråkare rekommenderar att inte äta för mycket frukt på grund av fruktsockret.

Frukter och bär med lite högre sockerhalt:

  • Banan
  • Gröna vindruvor
  • Mango

Frukter och bär med lite lägre sockerhalt:

  • Blåbär
  • Hallon
  • Apelsin
  • Grapefrukt
  • Jordgubbar
Vad du än väljer är det viktigt att veta att; ja, frukt och bär innehåller fruktos – men i en liten mängd (även banan). Håller du dig till det rekommenderade intaget på 500 gram frukt per dag så kommer du inte att få i dig mer än vad levern kan hantera.

LÄS OCKSÅ: Forskare: Det här vill kroppen EGENTLIGEN ha när du är sugen på choklad

Skillnad på kalorier – och kalorier från socker

Det intressanta i denna studie är även att deltagarna inte åt mindre kalorier än tidigare utan bytte bara ut kalorierna till andra saker, exempelvis en bagel istället för en godisbit osv. Detta eftersom målet inte var viktnedgång utan enbart att tydligt kunna se hur socker påverkar vår kropp.

Därmed visar studien att det är skillnad på kalorier och kalorier. ”Vi älskar att räkna kalorier, men det är viktigt att veta att vissa kalorier helt enkelt är sämre än andra, och för de flesta människor ligger kalorier från socker överst på denna lista”, säger doktor Robert Lustig som står bakom studien.

LÄS OCKSÅ: Rotfruktschips – prova nyttigt snacks till kvällsmyset (superenkelt recept!)

Sockerdetox, det här händer från en dag till ett år!

Det här händer efter en dag utan socker

+ Du känner dig förmodligen peppad för att du klarat en hel dag utan godis. En känsla av triumf.
– Du är kanske sockersugen och saknar något sött.
– Du kan känna dig deppig och orolig.

Det här händer efter en vecka utan socker

+ Du känner dig förmodligen lugnare i kroppen för att du inte är så beroende av socker hela tiden.
+ Du presterar förmodligen bättre på jobbet eftersom mindre sockerkonsumtion gynnar kreativitet och arbetskapacitet.
– Abstinensen sätter in på tredje dagen, vilket medför hjärtklappning, svettningar, huvudvärk och så vidare. – Du kanske sover sämre.

Det här händer efter en månad utan socker

+ Nu börjar det hända kemiska förändringar på riktigt. Din insulinkänslighet har blivit mycket bättre vilket betyder att du sparar funktionen i bukspottkörteln, vilket innebär att risken för diabetes minskar.
+ Du sover förmodligen mycket bättre.
+ Tänderna mår bättre och du känner dig renare i munnen.
+ Eventuella problem med svamp i mun och underliv börjar förmodligen försvinna.
+ Abstinensen är borta. Men det gäller att vara försiktig. Blir du bjuden på något sött nu är risken stor att du trillar dit igen. Var på din vakt och medveten om riskerna.
– Kanske känns det lite tomt att inte få ta en bit choklad till fikat eller lite smågodis efter middagen.

Det här händer efter ett år utan socker

+ Din hy är förmodligen mycket jämnare och du har färre utslag och blemmor.
+ Du känner dig pigg och fräsch.
+ Du mår bättre överlag, känner dig lugnare i kroppen och i knoppen.
+ Du har inte längre blodsockerdippar och ingen hjärtklappning eftersom ditt blodsocker är på en jämn nivå hela tiden.
+ Du behöver inte längre vara orolig att “trilla dit” om du äter något sött. Din kropp är nu van vid att vara utan socker. Det är hit du ska försöka komma, annars kan du inte umgås socialt med människor och äta tillsammans med andra.

Källa: Charlotte ErlansonAlbertsson, professor i medicinsk och fysiologisk kemi vid Lunds universitet.

Se också gärna filmen om vad som händer i kroppen när du slutar äta socker:

Psst! Sluta med socker, spara godispengarna och lägg dem på en härlig resa med ToppHälsa istället – en riktig investering i din hälsa!

playitas_2019

TRÄNINGSRESA TILL PLAYITAS

När: 4-11 nov och 11-18 nov 2019
Var: Playitas Resort, Fuerteventura
Pris: 13 998 kr (en vecka) 19 448 kr (två veckor)
Ingår: Flyg, mat på flyget, transfer, boende (del i dubbelrum), halvpension och alla ToppHälsas aktiviteter på schemat.
Avreseort: Stockholm, Göteborg & Köpenhamn

LÄS MER OCH BOKA HÄR!