OM du skulle tröttna på att baaara ligga och återhämta dig på stranden i sommar, så kan du ju alltid passa på att smyga in lite träning. Här kommer ett snabbt litet pass med fokus på mage och rygg, men som även får med både lite armar och ben.

Stärk din core på stranden medan du ligger och solar i sommar. Vi måste ju faktiskt inte släpa oss iväg till gymmet varje gång vi ska träna. Eller ens byta om till träningskläder. Små övningar här och där är också träning. Och all träning som blir av är ju riktigt bra träning!

Mage och core kan du egentligen träna så ofta du vill. Det här är muskler som är med i så gott som alla rörelser vi gör, så att vara stark här kan bland annat hjälpa dig att belasta kroppen på ett bra sätt i olika rörelser, och göra att du till exempel slipper ryggvärk.

Läs också: 6 övningar för starkare core

Och du – hur din mage än ser ut så var snäll mot den, både med vad du stoppar i den, hur du tränar dess muskler och med hur du ser på den. (En fluffig mysmage kan vara någons favoritkudde!) Njut nu ordentligt av sommar, träning och inte minst återhämtning!

1. SMYGTVIST
träna mage core

Från att du ligger och solar på rygg med en tidning i händerna – kom upp i en sit up, lyft benen en bit från marken och smyg sedan ner tidningen till ena sidan av kroppen – och över ner till andra sidan av kroppen. Jobba så tills du har doppat tidningen i sanden tio gånger på var sida.

2. SMUSSLIGA SMALA ARMHÄVNINGAR

När du tröttnar på att ligga på mage och sola ryggen:

träna mage core

A. Sätt i händerna precis under axlarna och …

träna mage core

B. tryck dig upp till en planka på raka armar. Sänk sakta ner igen. Spänn coren för att hela tiden hålla kroppen rak och fin. Låt huvudet gå i linje med ryggraden, som en förlängning av den. Jobba riktigt långsamt upp och ner, tio gånger.

Läs också: Övningar som stärker upp putmagen

3. DOLD PLANKA MED BENLYFT

träna mage core

A. Kom upp i plankpostion och smyg lite hemligt upp ena benet i luften, kanske låtsas du här vifta bort lite sand från tårna innan du sakta sänker ner igen.

träna mage core
B. Byt ben och gör samma sak där. Gör tio gånger på varje sida.

4. HEMLIGA RYGGLYFT

träna mage core

A. Efter en tupplur i solen, lyft upp huvudet så att bara näsan nuddar marken, låt huvudet bli en förlängning av ryggraden.

träna mage core

B. Lyft upp överkroppen med hjälp av coremuskler och dra bak armbågarna. När du sänker ner överkroppen – sträck fram armarna rakt framåt, vänd tillbaka och lyft upp när näsan nuddar marken. Gör 10 gånger.

Läs också: Effektiv träning för mage, rumpa & lår

5. TASSANDE TORRPLASK

träna mage core

A. Ligg kvar på mage. Låt blicken gå ner i marken och kicka med fötterna som att du skulle plaska i vatten.

 

träna mage core
B. Varannan höger, varannan vänster. ”Plaska” ordentligt med fötterna i 20 sekunder innan du återgår till att ligga och lata dig (sååå välförtjänt!) igen.

Psst! Träna på stranden i november också – följ med ToppHälsa till Playitas och tanka energi!

playitas_2019

TRÄNINGSRESA TILL PLAYITAS

När: 4-11 nov och 11-18 nov 2019
Var: Playitas Resort, Fuerteventura
Pris: 13 998 kr (en vecka) 19 448 kr (två veckor)
Ingår: Flyg, mat på flyget, transfer, boende (del i dubbelrum), halvpension och alla ToppHälsas aktiviteter på schemat.
Avreseort: Stockholm, Göteborg & Köpenhamn

LÄS MER OCH BOKA HÄR!