Malin Berghagen har yogat i över tjugo år och lärt ut yoga till andra i cirka femton år. Här visar hon sina fem favoritövningar som du kan göra varje dag!

yoga övningar Malin Berghagen

1 Sätt dig med höger fot mot vänster ben. Luta dig framåt så att det sträcker i baksidan av vänsterbenet. Flexa foten, ha ryggen rak och blicken stadigt framåt. Stanna så i fem andetag innan du kommer tillbaka upp. Gör sedan samma sak på andra sidan.

yoga övningar Malin Berghagen

2 Sätt höger fot över vänster ben, precis vid knät. Räta på ryggen och vrid dig till höger, mot knät. Sätt höger hand bakom kroppen, och vänster arm runt dig. Vrid hela kroppen varsamt över till höger. Lägg blicken på en punkt till höger, det spelar ingen roll om det är i väggen eller golvet. Sitt där i minst fem andetag med blicken på samma punkt. Flexa vänster fot. Byt sedan och gör samma sak åt andra hållet. Den här övningen stimulerar nervbanorna och sträcker ut i rumpan och i ryggen.

yoga övningar Malin Berghagen

3 Ligg på rygg med fötterna i golvet. Lägg armarna vid sidan av kroppen. Lyft upp höften. Tryck ner fötterna i golvet så att höfterna åker upp.

yoga övningar Malin Berghagen

Låt armarna fortsatt ligga raka vid sidan om kroppen eller knäpp händerna under rumpan. Spänn rumpan. Låt blicken vila på en punkt. Ligg så i minst fem andetag. Den här övningen sträcker ut i höftböjaren och stärker rumpa och lår, samt balanserar upp sköldkörteln i halsen.

yoga övningar Malin Berghagen

4 Sätt vänster ben under höger. Kan du inte lägga knäna över varandra så kan du ha höger fot i golvet. Men målet är att knäna ska vara över varandra och fötterna på var sin sida om höften. Tryck varsamt ner det övre knät mot det undre med hjälp av händerna, för att sträcka ut i rumpan.

yoga övningar Malin Berghagen

Klarar du av att gå vidare härifrån så sätt i händerna en bit framför kroppen och luta dig framåt. Håll så i minst fem andetag. Byt sedan till höger ben under vänster och gör samma sak.

yoga övningar Malin Berghagen

5 Sätt dig med rumpan nära en vägg. Kom ner till liggandes på rygg och sätt upp fötterna upp mot väggen.

yoga övningar Malin Berghagen

Promenera varsamt upp med fötterna på väggen, så att rumpan och ländryggen lyfter från golvet. Så fort rumpan lämnar golvet – sätt i händerna som stöd i ländryggen. Sträck ut och titta på fötterna. Andas här i minst fem andetag. Ta varsamt ner benen igen och kom tillbaka upp till sittande. Den här övningen balanserar upp ämnesomsättningen.

Foto: Kristian Pohl

Psst! Blir du sugen på att yoga mera? Kolla in vår yogaresa till Indien, följ med du också!

indien

YOGARETREAT TILL INDIEN!

När: 14-21 nov 2019
Var: Kerala, Indien
Pris: 18 590 kr
Ingår: Flyg, transfer, boende del i dubbelrum,
vegetarisk helpension inkl. örtte och vatten, alla aktiviteter i programmet.

LÄS MER OCH BOKA HÄR!