Ibland kan vi fastna i en dålig tankespiral och klanka ner på oss själva. Men det positiva här är att det går att vända de där dåliga tankarna. Här kommer tips på hur du ska programmera din självbild för att må bra i dig själv.

Alla kan vi behöva boosta oss själva emellanåt, en del mer än andra!

“Föreställ dig senaste gången du stod i duschen eller satt i badkaret. Troligtvis ser du dig själv utifrån ståendes eller sittandes. Detta är din självbild. Din självbild är hur du ser dig själv i din fantasi. Anledningen till att den bilden är så kraftfull är att ditt beteende nästan aldrig avviker från denna interna karta. Den fungerar som ett slags självuppfyllande profetia och säger åt dig hur du ska bete dig eller fungera för att handla i överensstämmelse med den person du tror att du är.

Om du till exempel ser dig själv som ful (detta är din självbild) så kommer du att tro att du är ful. Det kommer att leda till att du omedvetet saboterar alla försök att få dig att framstå som attraktiv. Och eftersom du inte framställer dig från din bästa sida kommer människor oundvikligen att finna dig oattraktiv. Därmed är profetian uppfylld.

Här är en enkel övning där du programmerar om och ändrar din självbild. “Genom att repetera denna enkla övning minst en gång om dagen varje dag i en vecka kommer du att tillåta din självbild att lätt integreras med ditt autentiska jag.

1. Pausa

Ta ett välbehövligt avbrott från vardagen (du förtjänar det!) och varva ner. Slappna av och ta några djupa andetag. När dina muskler slappnar av blir det lättare och lättare att frigöra din fantasi.

2. Se ditt bästa jag

Föreställ dig att ett annat du står framför dig. Det är det mest magnifika du som du kan föreställa dig – ditt autentiska jag.

3. Betrakta

Ta ett ögonblick då du känner dig fullständigt lycklig med ditt autentiska jag. Titta på sättet som ditt autentiska jag står, andas, ler, går och talar. Titta på hur ditt autentiska jag pratar med andra. Lägg märke till hur ditt autentiska jag hanterar problem och strävar efter mål.

4. Lev som din förebild

Stig in i och bli ett med ditt autentiska jag. Se ut genom ditt autentiska jags ögon, lyssna genom ditt autentiska jags öron och känn hur det känns så bra att leva livet som ditt autentiska jag.

5. Affirmera

Avsluta din programmeringsstund med att under några minuter dagdrömma om på vilket sätt ditt liv kommer att vara annorlunda när du lever ditt liv mer och mer ur ditt autentiska jag. Du kan föreställa dig att du lever mer autentiskt i en mängd verkliga situationer från ditt förflutna, nutid och din framtid.

Självklart ändrar man inte sin självbild på ett kick. Fortsätt jobba med det här och kämpa. När du mår bra i dig själv så kommer andra också att se det. Lycka till!

Psst! Häng med på en helg med fokus bara på dig själv och på att må så bra det bara går! Läs mer och boka på topphalsa.se/resor

NUVARANDE Ändra din självbild – 5 steg till tankesuccé
NÄSTA Så hittar du din löparform!