Ibland kan kropp och knopp behöva lite hjälp för att komma ner i varv. Här är fem yogaövningar som hjälper dig hitta lugnet igen!

Gör så här: Ta det lugnt när du går in och ur varje övning. Ligg kvar i varje övning i 3–5 minuter och fokusera på att andas djupa, långa andetag. Njut av din vilostund och känn hur kroppen fylls med ny energi!

1 Happy baby

 

yoga happy baby
Ligg ner på rygg, dra upp dina knän mot magen och dra isär fötterna åt sidorna. Ta tag med händerna om låren eller in- eller utsidan av fötterna. Om svanskotan lyfter från golvet så lägg gärna en filt eller kudde under rumpan. Andas långa djupa andetag och slappna av i rygg, armar och ansikte.
Bra för: Öppnar upp höfterna och drar ut nedre delen av ryggen.

2 Ben mot vägg

yoga ben mot vägg

Ligg på rygg och lägg benen rakt upp mot en vägg så att du bildar en 90-gradig vinkel, alternativt ta ett rep eller liknande runt fötterna och håll dem uppe med hjälp av händerna. Lägg en filt eller kudde under rumpan om du tycker att det känns extra skönt. Slappna av i hela kroppen och ta djupa andetag. Ligger du mot en vägg så låt armarna vila ovanför huvudet på golvet.

Bra för: Att få blodet att strömma till hjärta och ansikte. Avlastar kroppen och hjälper till att dämpa svullnader i ben och fötter.

3 Sfinx & säl

yoga säl

Lägg dig på mage och sätt i underarmarna på var sin sida av kroppen, med handflatorna mot golvet. Lyft upp överkroppen med armbågarna rakt under axlarna. Slappna av i säte, lår, mage och ansikte.

yoga sälen

Härifrån kan du sedan, om du vill, ta dig vidare in i Sälen där du sträcker ut till raka armar.

yoga barnet

När det är dags att ta dig ur ställningen, lägg dig först platt på mage och ta några andetag innan du går bak med rumpan ner i barnets position för att räta ut ryggen igen.
Bra för: Motverkar smärta i ländrygg, ökar blodcirkulationen i höfter och ger kroppen energi.

4 Trollsländan

yoga trollsländan

Sitt med benen utsträckta åt sidorna.

yoga trollsländan

Kom sedan fram så långt du kan med armarna raka. Slappna av i ryggen, i fötter och i knän, men får du ont i knäna så kan du spänna dem.
Bra för: Sträcker ut ryggen, baksida lår och axlar.

5 Bakåtfjäril

yoga fjäril

Sitt med rak rygg och dra in benen mot kroppen, sätt ihop fotsulorna och fäll ut knäna åt sidorna.

yoga fjäril

Lägg dig bakåt med en kudde under ryggen så att du hamnar som i en båge. Lägg armarna ovanför huvudet, som får falla naturligt bakåt. Slappna av i mage, ljumskar, lår, hals och käkar. Andas djupa, långa andetag.
Bra för: Motverkar stelhet genom att öppna höfter och bröst, samt sträcka ut rygg, mage, armar och hals.

Psst! Vill du ha mer tips på yoga som både stärker och får dig att komma ner i varv? Kolla in vår kurs:

Yoga & yinyoga – bli smidig, stark och stressfri på 10 veckor!

Yoga motverkar stress och depression, minskar värk i nacke och rygg, stärker hjärtat och gör dig smidig och stark. I den här kursen får du konkreta och användbara verktyg som hjälper dig att hitta en mer hälsosam livsstil i förenlighet med yogans filosofi. 

Pris: 799 kr

NUVARANDE 5 yogaövningar som får dig att varva ner
NÄSTA Sugen på att testa keto-dieten? Läs det här först!