Träna för att bli smal? Nej, nu vill ”alla” träna för att bli starka! Här är 6 heta träningstrender att testa. Vem vet, du kanske kommer älska det! ;)

Rör dig som ett lejon, swinga kettelbells, åla dig på leriga åkrar eller yoga för att plocka med dig styrkan lite djupare. ToppHälsas tränings-expert Erika Kits Gölevik spanar på träningstrender.

 

Träningstrend 1: Soma – Holistisk träning  (för en kropp i balans)

Träningstrend 1: Soma – Holistisk träning

Efter år av nötande med skiv­stänger i takt till en högaktuell hitlista vill vi nu ha mer närvaro och en kropp som är funktionell – både fysiskt och psykiskt. Vi strävar efter helhet och en kropp som är lika stark som den är rörlig och uthållig. Dessutom vill vi åt den där balansen som tidigare känts exkluderad endast för dem som yogar. Ett lysande exempel på trenden är nya och superpopulära träningsformen Soma, framtagen av holistiska tränaren Cecilia Gustafsson och sjukgymnasten Linus Johansson.

– Med Soman strävar vi efter den perfekta kroppen. Men den perfekta kroppen är inte den sjuka bild samhället ger oss som enbart baseras på yttre attribut. Den perfekta kroppen är den kropp som är balanserad, som rör sig obehindrat i fullständiga rörelsebanor, som inte är tyngd av smärtor och som är frisk inifrån och ut, säger Cecilia Gustafsson.

Och det är den känslan man får av Soma! Närvaron är total, rörelserna djuriska (tänk lejon och skorpioner), pulsen är hög och svepande rörelser blandas med styrka, lätthet och spänst. Och känslan efter en klass – utpumpad, men ändå … på något sätt, full av energi! Det stela har blivit rörligare och det svaga starkare.

Testa: Sats och många mindre anläggningar i landet kör Soma. Liknande träning är exempelvis Organic Bodywork, Garuda, Yoga och Body Balance. Eller Nia och Afropowerdance för den som är mer dansant.

 

Träningstrend 2: Bli stark i expressfart

Nej, du behöver inte spendera två timmar åt gången i gymmet för att komma i toppform. Jobba effektivt med hela kroppen och få resultat på mindre än 30 minuter. Det går. Det är effektivt. Och det är roligt. Den här trenden kommer både på gymmen, men också vad gäller upplägg för hemma- och utomhusträning. Resultat och funktion är ledord. Stark som en oxe är resultatet.

Testa: De här klasserna kommer med lite olika namn, hör efter där du tränar. Klasser som Grit och Absolution finns på Sats medan Friskis och Svettis kör HIT. Andra populära klasser är X-fit express och såklart Crossfit.

Träningstrend 2: Bli stark i expressfart

Träningstrend 3: Aktivitet i naturen

Utomhustrenden har exploderat i Sverige – och egentligen är det inte konstigt, vi bor i ett land där vi (till och med i storstäderna) alltid har fantastisk natur runt hörnet. Så vi cyklar, springer, åker skidor, hänger i trädgrenar och utnyttjar det ökade antalet utomhusgym med glädje.
Vi vill tillbaka till det naturliga – kroppen, naturen, träningen och
i samma takt som intresset, ökar givetvis både lopp och antal loppdeltagare varje år.

Testa: På med skorna och ut bara. Och du … gå med i (eller starta en) löpgrupp, cykelsällskap eller kriga dig igenom ett bootcamp-pass. Både mindre gym och kedjor som Friskis och Svettis erbjuder allt från löpgrupper till så kallade offrode-pass.

 

Träningstrend 4: Yoga dig i form

 Träningstrend 4: Yoga

Allt fler gym har yoga på sina scheman, yogaställen i landet drar fulla hus, sportmärken som Reebok tar fram särskilda yogakollektioner och allt fler nätaktörer slåss om de yogisar som helst tränar hemma.
Varför? Jo, för att fler och fler inser att yoga kan vara allt från återhämtning till fysiskt krävande träning och kanske framför allt – att du inte behöver välja, du kan få stillhet och hårt jobb på samma gång.

Testa: Hathayoga är grunden för många yogaformer. Du som är träningsvan och har svårt för när det går långsamt – testa poweryoga, jiwamuktu och andra typer av flowklasser. Även yogainspirerade klasser som Organic Bodywork, Bodybalance och KI balans är en bra ingång.

 

Träningstrend 5: Träna utan maskiner

Träningstrend 5: Träna utan maskiner

I nybyggda gym är de fria ytorna en självklarhet och även äldre gym inser att det börjar bli dags att möblerna om och skapa större fria ytor för träning med egen kropp, lösa vikter, gummiband, räcken och TRX. Helt enkelt därför att det är så vi vill träna.

Testa: Boka några tillfällen med en personlig tränare för att få hjälp att hitta övningar som passar dig och dina behov. Du kan också börja med att gå på klasser där man jobbar med funktionell styrka och sedan plocka med dig övningarna ut i gymmet. Sats klass Transformer håller till i gymmets crossfitbur och exempelvis Sportlife erbjuder TRX-träning i grupp. Perfekt för att bli varm i kläderna med nya redskap.

 

Träningstrend 6: Kör träningspass på webben

Träna med din favoritinstruktör – hemma! Tid är värdefullt och nu när träningsvärlden satsar på ett funktionellt sätt att träna, utan maskiner, inser fler och fler att hemmet fungerar utmärkt som gym.
Sajter som erbjuder streamade träningspass att köra när och var som helst blir fler och allt från dans till tuff styrka och yoga går att hitta på nätet.

Testa: Shapy.se har allt från styrka till dans och yoga. Yogobe.com erbjuder yogapass med populära instruktörer som Johanna Andersson och Magnus Ringberg. Myyogaonline.com erbjuder hundratals pass där du kan skräddarsy dina sökningar efter just dina behov. Linasmatkasse.se erbjuder klasser med skribenten själv som instruktör.