Om man inte är särskilt förtjust i att träna finns det många bortförklaringar för att slippa ett pass. Men har man ändå ambitionen finns det några enkla saker som gör det lättare att komma igång. Här är 6 smarta knep.

1. Skaffa en träningskompis

Genom att träna tillsammans med någon förenar du nytta med nöje. Det är inte alltid vi har tid att träffa våra vänner, så varför inte passa på att göra det under en power walk då ni samtidigt hinner avhandla veckans skvaller? Eller så passar ni på att snacka i omklädningsrummet och duschen efter ett pass på gymmet.

Dessutom gör en träningskompis att det blir svårare att ställa in, eftersom du då även påverkar den personen.

LÄS OCKSÅ: Hitta en ny träningspartner – 4 sätt att svettdejta

Underlätta träningen genom att ta en power walk med en träningskompis

Foto: iStock

2. Träna på lunchen

Efter jobbet är vi ofta trötta, hungriga och vill bara hem. Genom att träna på lunchen har du passet avklarat när arbetsdagen är slut och kan åka hem med gott samvete. Ofta är lunchpassen dessutom lite kortare, vilket gör träningen mer effektiv och kanske även mer lockande.

LÄS OCKSÅ: Experten: Ät rätt före och efter träning (beroende på vilket resultat du vill ha!)

Underlätta träningen med rätt utrustning och träningskläder

3. Skaffa rätt utrustning

Det är lätt att skylla ett inställt pass på att man fryser under löprundan eller att aerobicskorna har blivit för slitna. Visserligen kan träningskläder kosta en del, men om du inte investerar i basprylar som funkar blir ju träningen lidande istället.

ToppHälsas guider för att hitta rätt utrustning! 

4. Motionera på väg till och från jobbet

Promenera i rask takt en bit till eller från jobbet så får du enkel träning varje dag. Kombinera med några utfallssteg, armhävningar eller plankan när du kommer fram så har du fått både motion och lite styrka utan att tumma på annan tid. En bra podd eller peppande musik i öronen gör att promenaden går på ett kick.

5. Variera dig

Ett klassiskt, men smart, knep är att variera sin träning. Om du brukar köra spinning kanske ett walking-pass kan passa, eller om du har tröttnat på gymmet så här på våren – flytta ut träningen och kör ett cirkelpass i parken.

LÄS OCKSÅ: Forskare: Därför ska du träna mer utomhus

6. Bjud med kollegorna

En utveckling av träningskompistipset: Genom att bli ett träningsgäng på jobbet peppar ni varandra och får träningen att bli av. Dessutom slipper du känna dig dum om du lämnar arbetsplatsen en stund under lunchen.

Underlätta träningen genom att träna med dina kollegor på lunchen

Foto: iStock

 

Följ ToppHälsa på Facebook för att inte missa något inom kost, träning och hälsa!

THTranamedbalk2

Lisa_Nylen_byline

NUVARANDE 6 smarta knep som underlättar träningen – och får den att bli av
NÄSTA Vad är bäst att äta inför ett lopp?