Det finns så många anledningar att äta kiwi! Som att det är nyttigt och nästan inte innehåller några kalorier alls. Eller att det passar utmärkt att göra grön smoothie på! Här är ytterligare några anledningar att frossa i kiwisar!

1. Kiwi är nyttigt

Inte minst skalet som du faktiskt kan äta om du bara sköljer av kiwin innan du börjar tugga på den. (Du kan också skrubba den lite först om du tycker att den lite håriga ytan är obehaglig.) Genom skalet får du i dig fibrer och antioxidanterna lutein, som bland annat är med och förebygger gråstarr och stärker näthinnorna, och flavonoider som skyddar våra celler.

2. Kiwi innehåller väldigt få kalorier

Närmare bestämt 56 kalorier per 100 gram, en portion kiwi räknas som 48 kalorier. Däremot är det sådär med näringsvärdet. Kiwi är ganska näringsfattigt men väldigt gott!

kiwi kalorisnålt och nyttigt

3. Kiwi hjälper matsmältningen

I kiwi finns en hel del fibrer som hjälper till med matsmältningen. Ämnet actinidin hjälper dessutom kroppen att bryta ner proteiner.

4. Kiwi innehåller mycket vitaminer.

Äter du två kiwifrukter så har du täckt ditt dagsbehov av vitamin C. Dessutom får du i dig en del vitamin A och E. Du boostar immunförsvaret. Gul kiwi innehåller förresten ännu mer C-vitaminer!

5. Kiwi skyddar mot hjärt-kärlsjukdomar

Närmare bestämt så är det alfalinolensyran i kiwi, som liknar omega 3-fettsyra, som hjälper till att skydda dig mot hjärt-kärlsjukdomar.

kiwi kalorisnålt och nyttigt

6. Att äta kiwi kan hjälpa dig sova bättre

Kiwi innehåller serotonin, som vi blir lugna och glada av. Äter du kiwi innan du går och lägger dig så lär du ska kunna somna snabbare och sova djupare. I en studie fick en grupp personer äta kiwi en timme innan de skulle sova. Flera av dem somnade sedan snabbare och kunde somna om lättare om de vaknade på natten.

7. Kiwi är bra för blodtrycket

Kiwi innehåller mycket kalium, som hjälper till att sänka blodtrycket och hålla en bra vätskebalans i kroppen.

Gör en kalorisnål kiwi-smoothie

Kiwismoothie, nyttig & kalorisnål

2 st kiwifrukter
1 st banan
2 nävar färsk spenat
2 dl färskpressad äppeljuice

Gör så här: Skala kiwin (om du vill, annars skölj den och skär av kanterna). Skala bananen och skiva den. Mixa ihop alla ingredienser. Drick och njut!

Nyttigare efterrätt med kiwi

kiwi nyttigt & kalorisnålt

Kiwi-gino med vaniljkesella

Valfri mängd av:

Kiwi
Banan
Jordgubbar
Blåbär

(Har du andra favoritfrukter så är det förstås valfritt att blanda i vad du vill!)

Lagom mängd av:

Vit choklad
Kokosflingor

Servera med:

Vaniljkesella

Gör så här: Frys in lite vit choklad. Skär upp valfri mängd av frukten och lägg i en ugnsfast form. Riv över lite vit choklad. Strö över lite kokos. Lägg in i ugnen på 200 grader och grädda i 5–10, tills chokladen har fått färg. Servera med vanilj- eller citronkesella.

Psst! Lär dig äta nyttigt och träna effektivt, på 21 dagar. Kolla in vår populära onlinekurs:

Träna med D-Flex & Pam!

  • Hitta formen på 21 dagar – unikt program
  • Totalt 9 timmar film, där ni tränar tillsammans
  • Pepp och skratt med chefredaktör Pamela Andersson
  • Så ska du äta för att må bra, och bli stark!

NUVARANDE 7 anledningar att äta kiwi (+nyttig smoothie med få kalorier)
NÄSTA 8 saker som kan ge dig hicka (+ 9 bästa sätten att bli av med den)