Att träning kickar i gång förbränningen är känt. Men det finns även mat som har samma effekt. Här är listan på livsmedel som boostar lite extra.

Bränn fett med kött, fisk & fågel:

Mat med mycket protein som kött, fågel, fisk, ägg, tofu och quorn både mättar och kräver mycket energi för att förbrännas. Omega 3 (i fet fisk) har en dokumenterat stimulerande effekt på fettförbränningen medan fiskprotein verkar öka energiförbrukningen mer än andra proteinslag. Lax och skaldjur innehåller också det rosa pigmentet astaxantin, som ökar fettförbränningen. Ett ägg till frukost är extra mättande, tack vare kombinationen av protein och fett, och kan göra att du minskar ditt kaloriintag totalt sett. Välj gärna Omega 3-ägg (med gulare gula).

Bränn fett med nötter:

Nötter innehåller inte bara nyttigt fett, utan också vitaminer och mineraler som boostar förbränningen. Dessutom tar kroppen inte upp alla kalorierna – för nötter är kaloririka! – från nötterna. En annan fördel är att de sänker GI-värdet, så du känner dig mätt och inte sötsugen.

Läs också: Recept på ljuvlig nötchoklad

Bränn fett med mejeriprodukter:

Kalcium – som det finns gott om i mejeriprodukter – har en dubbel effekt på fettförbränningen. Det både boostar förbränningen – och hämmar upptaget av fett i tunntarmen, vilket innebär att fler kalorier försvinner ut ”den naturliga vägen”. Välj gärna mjölksyrade produkter (yoghurt, kefir etc), utan tillsatt socker. Obs! Får du i dig för lite d-vitamin, försämras kroppens kalciumupptag.

Bränn fett med kaffe & te:

Kaffe innehåller inte bara naturligt koffein (som kan vara lite boostande) utan också klorensyra, vilket lär kunna få fart på fettförbränningen. Men du behöver dricka en hel del koppar för att få effekt! Grönt te påverkar också förbränningen något, visar studier, även om inte heller det rör sig om många kalorier per dag. Men grönt te innehåller också polyfenoler (se rutan på nästa sida) och nyttiga antioxidanter som är bra för immunförsvaret.

Läs också: Därför ska du vänta en stund med morgonkaffet!

Bränn fett med frukt & grönt:

Brist på C-vitamin kan minska förbränningen i kroppen. Så se till att äta dina två till tre äpplen om dagen! Eller testa grapefrukt, det både ökar energiförbrukningen och minskar aptiten på ett naturligt sätt. Blodgrape går lika bra som vanlig – men inget socker på!
Kokos innehåller massor av mättade fettsyror som kroppen lätt förbränner – och som anses öka förbränningen. Kokosolja kan därför vara ett bra fett för dig som vill hålla uppe förbränningen.
Tomater innehåller mycket nyttigheter, bland annat kalcium (se mejeriprodukter).
Kål, selleri, linser, råris, lök, vitlök är fiberrika, vilket gör att det krävs mycket energi för dem att tas upp.

Psst! Ladda med färgglada grönsaker!
Polyfenoler ger frukt, bär och grönsaker färg, doft och smak. Men de förekommer också i fullkorn och i kryddor. Polyfenoler har positiv effekt både på förbränningen och livslängden (enligt en italiensk studie). Ät livsmedel med polyfenoler till varje måltid, då får du bäst effekt. Polyfenolerna bryts nämligen ner gradvis.

Bränn fett med kryddor:

Heta kryddor som chili, kajennpeppar, svartpeppar, kanel, ingefära, vitlök, pepparrot, senap (utan tillsatt socker) påverkar förbränningen något. De kan också ha en aptitminskande effekt. Rosmarin innehåller mycket polyfenoler. Medan ingefära innehåller både gingeroler som höjer kroppstemperaturen och zingerioner som minskar fettinlagringen. Använd ingefäran i maten, men hetta inte upp den för mycket, då minskar effekten.

Läs också: Kom i form med enkla mind-dieten!

Bränn fett med vatten:

Är du uttorkad slår ämnesomsättningen av på takten. Därför är det viktigt att se till att dricka om du vill hålla uppe förbränningen. Och vanligt vatten är bäst! Vatten ger också en viss mättnadskänsla och kan ta bort sötsug.

Läs också: 7 saker som händer om du inte dricker vatten

Text: Eva Gussarsson & Birgitta Westerberg

Psst! Häng med oss till Playitas och bränn fett i utmanande och superroliga träningspass också!

playitas_2019

TRÄNINGSRESA TILL PLAYITAS

När: 4-11 nov och 11-18 nov 2019
Var: Playitas Resort, Fuerteventura
Pris: 13 998 kr (en vecka) 19 448 kr (två veckor)
Ingår: Flyg, mat på flyget, transfer, boende (del i dubbelrum), halvpension och alla ToppHälsas aktiviteter på schemat.
Avreseort: Stockholm, Göteborg & Köpenhamn

LÄS MER OCH BOKA HÄR!