Att tänka på ålderdomen är sällan särskilt kul, men det kan vara smart att se över dina vanor så att fortfarande är pigg och fräsch när du fyller 70.

1. Dra ned på alkoholintaget

 

Close up of a businesswoman enjoying in a glass of red wine while being at office party with her colleagues.

iStock

Att dricka några glas vin eller öl i veckan är helt okej för en vuxen person. Men så fort du börjar överkonsumera och ta en öl på daglig basis ökar du riskerna för högt blodtryck, leverproblem, hjärtattack och flera typer av cancer.

2. Ät mindre socker

iStock_000079450515_Medium
iStock

För mycket socker ökar risken för övervikt, som blir allt svårare att bli av med ju äldre du blir. Du påverkar inte bara dina tänder genom att dricka läsk och äta godis, även risken för att drabbas av diabetes typ 2 ökar markant.

LÄS OCKSÅ: Banankaka med endast 3 ingredienser (banan, kakao, bakpulver!)

3. Sluta röka (om du röker)

iStock_000068304191_Medium
iStock

Hälften av alla rökare dör på grund av just rökning och 90 procent av alla som drabbas av lungcancer har varit rökare. Nikotinet orsakar även cancer i andra delar av kroppen, liksom hjärtproblem.

4. Se över ditt saltintag

Spilled salt with salt shaker on wooden background
iStock

För mycket salt kan höjda ditt blodtryck, vilket i sin tur kan leda till hälsoproblem som hjärtsjukdomar och stroke.

5. Träna varje vecka

iStock_000081530603_Medium
iStock

Att träning är bland det mest hälsosamma du kan göra är ingen hemlighet. Genom att röra på dig några dagar i veckan minskar du risken för att bli överviktig och sjuk när du blir äldre. Att träna är inte bara bra för fysiken utan förbättrar även minnet och kan förhindra demens.

LÄS OCKSÅ: 7 tips som ökar din träningsmotivation (även under ”de där” dagarna)

6. Se till att du för tillräckligt med sömn

 

 

sova länge väckarklocka hälsa sov längre

iStock

Det här kan förstås vara provocerande för en trött småbarnsförälder eller en stressad heltidsarbetare, men sömnen påverkar verkligen din framtida hälsa. Det är viktigare att du får god än mycket sömn. Dålig sömn påverkar ditt humör och kan göra att du drabbas av både ångest och stress. Att vara trött gör även att du inte orkar lika mycket, exempelvis träna eller laga hälsosam mat.

7. Försök att inte stressa

stress lev längre

iStock

Det är lätt att säga i denna stressade värld, men stress påverkar ditt immunsystem och kan i förlängningen orsaka astma, stroke, diabetes och till och med olika former av cancer, enligt undersökningen som publicerats av den brittiska sajten The Mirror.