Mycket tillsatt socker ökar risken för en förtidig död, men med långsamma gradvisa förändringar. Här under följer sju viktiga anledningar att dra ner på ditt sockerintag (enligt dokumenterade studier).

I listan nedan räknar vi även in sockerarten fruktos under socker. Fruktos finns numera tillsatt i läsk, godis, bakverk, såser, dressingar, färdigmat osv… Tillsatt fruktos kallas ibland för stärkelsesirap, maltitol, maltodextrin eller modifierad stärkelse på innehållsförteckningen.

Så här påverkar mycket tillsatt socker din kropp:

1. Socker gör dig överviktig

Socker är en av de vanligaste orsaker till fetma. Detta beror inte bara på att socker innehåller mycket energi (kalorier). Socker lurar också metabolismen då det stör den normala aptitkontrollen. Man får alltså inte en bra mättnad – utan vill bara ha mer och mer.

LÄS OCKSÅ: Sockerdetox: Så blir du sockerfri på 3 veckor (expertens bästa tips)

2. Socker leder till näringsbrist

Socker innehåller inte några näringsämnen och ger då en så kallad ”falsk mättnad”: Alltså tomma kalorier utan näring. Dessutom minskar socker också upptaget av viktiga näringsämnen i kroppen och påverkar proteiners struktur och försämrar där igenom upptaget av protein, och proteinets förmåga att transportera ämnen.

Socker sänker upptaget av kalcium och magnesium som behövs för viktiga processer i kroppen. Socker urlakar också kroppens ben och vävnader på mineraler vilket kan bidra till benskörhet.

3. Socker gör dig trött och irriterad

socker-farligt

Socker påverkar blodsockernivåerna och insulinnivåerna enormt. Äter du mycket socker så kommer ditt blodsocker att åka bergochdalbana med sötsug, trötthet, humörsvängningar och irritation som följd.

4. Socker skadar dina tänder

När du äter något som innehåller socker (eller andra kolhydrater) så reagerar bakterierna med att bilda skadliga syror som fräter på tanden. Något som leder till hål i tänderna.

5. Socker hämmar immunförsvaret

Socker ökar graden av kronisk inflammation i kroppen. Om du upplever att du ofta drabbas av infektioner och förkylningar – testa att ta bort inflammationsframkallande livsmedel så som socker och vitt mjöl.

Samtidigt som du gör detta kan du komplettera din kost med nyttiga fetter från fisk, skaldjur och olivolja tillsammans med massor av grönsaker.

6. Socker ökar risken för hjärt- och kärlsjukdom (och andra sjukdomar!)

socker-o%cc%88kar-risk-fo%cc%88r-hja%cc%88rtinfarkt

Socker ökar risken för hjärt- och kärlsjukdom och åderförkalkning. Detta eftersom socker ger höjda blodfetter, höjt blodtryck och ökar det farliga LDH-kolesterol i kroppen. Dessutom minskar socker det skyddande HDL-kolesterolet.

Man har sett tydliga samband med sockerkonsumtion med diabetes, demens, njursvikt, parkinsson sjukdom, migrän och kan också öka risken för cancer, depression, svampinfektion och benskörhet.

7. Socker gör att du åldras snabbare

Socker minskar vävnadselasticiteten i kroppen vilket skyndar på åldrandeprocessen (så som rynkor och grått hår).

LÄS OCKSÅ: Övervinn ditt sötsug på kvällen (ja, det går!)

 

Upplever du dig själv som ”sockerberoende”?

sockerdetox tips och recept

Man kan kalla socker för ett beroendeframkallande njutningsmedel. Även om det finns flera olika åsikter om man kan vara ”sockerberoende” eller inte.

Hur som helst stör socker aptitregleringen, speciellt i kombination med fett. Ju mer du äter – desto mer vill du ha. Det är viktigt att påpeka dock att vi är alla olika känsliga för att fastna i denna typ av ”sockerberoende”.

Om du känner att du har en svår relation till socker kan du behöva undvika allt sött, och det som triggar ditt beroende. Samtidigt som du balanserar detta med bra mat och träning.

LÄS OCKSÅ: Läkaren: Socker påverkar hjärnan på samma sätt som narkotika

Källa: ”Nya självläkande människan” av fil. dr, immunolog och hälsodebattören Sanna Ehdin Anandala.

 

Vill du se mer sånt här? Följ ToppHälsa på Facebook eller ladda ner ToppHälsa-appenså missar du inget!