Varje vecka ger vi dig på ToppHälsa smarta kosttips för dig som vill äta mer hälsosamt. I ToppHälsa-appen kan du dessutom spara de tips och knep som passar just dig för att enkelt hitta igen när du behöver dem. Här är åtta riktigt bra kosttips (fler finns att hämta i ToppHälsa-appen som finns gratis i Appstore!)

1. Ät cirka var tredje timme

Genom att äta ett litet och nyttigt mellanmål mellan måltiderna håller du blodsockret i balans (vilket minskar sötsuget). Att inte vara ”svälthungrig” vid middagen gör också att du minskar risken för att överäta på kvällen. Här är tips på 6 bra mellanmål:

  1. Ägg
  2. Frukt
  3. Matig muffin
  4. Chiapudding
  5. Två finncrisp med jordnötssmör
  6. En näve nötter

2. Ät mer protein (om du vill gå ner i vikt eller bygga muskler)

Det viktigast i kosten som du bör tänka på om du vill gå ner i vikt (förutom kaloriminus) är att äta en proteinrik mat. Proteinrik mat håller nämligen uppe ämnesomsättningen, gör att du förlorar mindre muskler och ger dessutom en ökad mättnadskänsla (vilket gör det lättare att äta bra under resten av dagen).

Här är tips på 5 goda och proteinrika frukostar för en optimal start på dagen!

3. Njut av nötter

Blir vi tjocka av för mycket nötter? Det beror på, vad är för mycket? Ny forskning visar att kroppen inte tar upp all energi från nötter.

Säg att du äter kanske två deciliter, det är ungefär 700 kalorier. Runt 15 procent av det går direkt ut i toaletten och tas aldrig upp av kroppen, ytterligare 10 procent av energiinnehållet går åt när kroppen omsätter energin. I slutändan har du kanske fått i dig 500 kalorier och är förmodligen ganska mätt. Du låter bli att äta fikabröd eller godis och äter förmodligen mindre mat vid nästa måltid.

Nötter har extremt lågt GI, ökar insulinkänsligheten och underlättar fettförbränningen. Välj gärna mandlar eller valnötter!

4. Ät rent

Ät så ”ren” mat som möjligt. Se alltså upp för färdigmat och processad mat som ofta innehåller dolt socker.

5. Stek med rätt olja

Steker du på hög temperatur använd smör eller kokosolja. Steker du på lägre temperatur kör på raps- eller olivolja. Läs varför här!

6. Ät inte för lite

Om du skär ner för mycket på kalorierna så kommer din kropp att tro att du är i svält – och då dra ner på din fettförbränning för att spara energi. En bra överlevnadsmekanism av kroppen (!) men som man måste vara medveten när man försöker gå ner i vikt. Att äta alldeles för lite kan också öka risken för ätstörningar och jojo-bantning.

Så tänk långsiktigt om du vill gå ner i vikt och undvik snabba dieter. ❤️  Att banta fungerar aldrig långsiktigt! Här är 8 smarta rutiner för dig som vill gå ner i vikt – på lång sikt.

 7. Använd kryddor och örter

Välj och vraka bland kryddor så som chili, gurkmeja, ingefära, kanel, kardemumma, kummin, oregano, rosmarin, svartpeppar, timjan, vaniljpulver för att hälsoboosta din mat. Ingefära kan du dessutom dricka som shots, eller i te.

Glöm inte heller att krydda med örter! Örter innehåller massor av antioxidanter och sägs vara inflammationsdämpande, stärka immunförsvar och vara bra för mage/tarm m.m.

8. Drick grönt te

Grönt te innehåller antioxidanter som inte bara är bra för immunförsvaret, utan också för förbränningen. Enligt Natural News ökar effekten ytterligare om du kombinerar grönt te med kaffe!

Vill du få fler bra kosttips? Ladda ner ToppHälsas app här!

linda nestor