Går livet lite för fort? Svårt att känna lycka? Här är Bella Lindes guide till en tillvaro i lagom takt. En guide som hjälper dig att överleva tillgänglighetskrav, livsstilshets och digital stress med förståndet i behåll. Ta ett steg i taget och gå vidare först när du känner dig trygg där du är.

  1. LYSSNA. Börja med att lyssna till dig själv. Vem är du och vad vill du egentligen göra med ditt liv? Leta intryck bortanför sociala medier. Som böcker, musik och teater. Eller sitt bara på en bänk och glo.
    Testa: Om någon ber dig om en tjänst, svara inte på en gång. Be att få betänketid. Lyssna inåt. Vad känns rätt i magen när du ska fatta ditt beslut?
  2. AMBITIONER. Sänk ambitionsnivån på vissa områden och välj några där du är ambitiös. Satsa på att göra en sak i taget. Multitasking stressar.
    Testa: Sortera upp allt du måste göra i olika mentala lådor. Ta fram en låda i taget och ägna hela din uppmärksamhet åt den. Med andra ord, kolla inte dina sms, checka inte in snabbt på Facebook och släng inte in ett lass tvätt i maskinen.
  3. GRÄNSER. Separera livets olika tillstånd, blanda inte ihop yrkes- och privatliv eller den fysiska och den digitala världen.
    Testa: Kolla inte din privata mejl under arbetstid och inte heller dina jobbmejl efter att du kommit hem på kvällen. Måste du verkligen läsa jobbmejl när du är ledig, bestäm ett visst klockslag när du gör det under begränsad tid, till exempel en halvtimme.
  4. ORK. Återhämtning är receptet för att orka. Var i naturen, sov ordentligt och träna på att vara ensam ibland. Ensamhet ger nya dimensioner.
    Testa: Var modig, gå på bio ensam. Ta ett glas vin ensam på krogen. Eller gå till badhuset och simma utan att prata med någon annan.
  5. MÖTEN. Möt inte bara vänner på sociala medier utan även i verkligheten. Det sistnämnda berikar dig emotionellt.
    Testa: Öva på att titta människor i ögonen. Säg hej till kassörskan på Ica, säg något uppmuntrande till den hemlösa tiggaren eller beröm någons snygga kappa. Det kan kännas märkligt i början, men snällhet föder snällhet.
  6. LOGGA UT. Stäng av notifikationer, pling och vibrationer i mobilen och klicka inte på nätartiklar som ska “få dig att häpna”. Det ger tid och fokus till saker som får dig att må bättre.
    Testa: Inför skärmfria zoner i ditt hem. Eller bestäm att på söndagar är ingen uppkopplad mellan 09.00 och 15.00. Eller gå ut med hunden utan att ta med dig mobilen.
  7. INTEGRITET. Låt vissa inre rum vara dina egna. En upplevelse kan till och med bli större om du håller den för dig själv.
    Testa: När du vaknar på morgonen, sträck dig inte efter mobilen. (Helst ska du inte ens ha den i sovrummet. Köp en väckarklocka istället, tips från psykiatrikern Anders Hansen som skrivit boken Hjärnstark.) Dagens första tankar föder som regel nya, stör dem inte med bruset från tv:n eller Kardashians senaste bravader.
  8. VALFRIHET. Val gör dig stressad men ofta gör det inte så stor skillnad om du vägrar välja. Kolla en och inte tusen kyloch frystester när du ska köpa vitvaror. Fokusera på viktiga val, släpp resten.
    Testa: Låt vännerna bestämma vilken restaurang ni ska ses på. Välj alltid den andra huvudrätten på menyn så slipper du våndas. Välj samma elbolag som någon du litar på har valt.

Källa: “Odla ditt lagomliv” av Bella Linde. Text Colette van Luik

Läs också: 19 saker som hindrar dig att känna lycka

Psst! Något som garanterat gör dig lycklig snabbat är att följa med på någon av våra träningsresor:

playitas_2019

TRÄNINGSRESA TILL PLAYITAS

När: 4-11 nov och 11-18 nov 2019
Var: Playitas Resort, Fuerteventura
Pris: 13 998 kr (en vecka) 19 448 kr (två veckor)
Ingår: Flyg, mat på flyget, transfer, boende (del i dubbelrum), halvpension och alla ToppHälsas aktiviteter på schemat.
Avreseort: Stockholm, Göteborg & Köpenhamn

LÄS MER OCH BOKA HÄR!