Tar det emot att snöra på dig löparskorna och komma ut på en runda? Här kommer lite extra pepp som kanske kan få dig att tänka om. Ha en riktigt skön löptur!

1. Du blir lagom varm

Temperaturen är perfekt för löpning just nu. Kroppen blir inte lika stressad när du springer i kyla som om du springer heta sommardagar och den behöver jobba för att kyla ner dig. Tips! Klä dig inte för varmt, satsa på att springa dig varm istället. Det är bra för motivationen. Annars är förstås lager på lager principen bra.

2. Du motar höstdepp

Genom att både ta vara på dagsljus och röra på dig i natur så blir du gladare. Forskning visar dessutom att natur gör oss lugnare, minskar risk för depressioner och att vi får mer energi efter att ha vistats i den. Springer du i dagsljus kommer du dessutom att sova bättre på nätterna.

3. Du bygger mental styrka

Ju sämre väder du ger dig ut i – desto mer mental styrka bygger du. Du klarar det, oavsett vad som försöker sätta käppar i hjulet för dig, liksom. Få saker kan ge samma känsla av att verkligen leva som att rusa fram i skog och mark i ösregn och få dropparna mot kinden.

4. Du kan träna när du vill

Du behöver inte passa in några gymtider och du behöver bara sköna kläder och ett par bra löparskor. Välj själv om du vill rassla av ett morgonpass innan jobbet, tanka ljus på lunchen, transport-löpa hem från jobbet eller ta en härlig kvällsrunda.

5. Du utvecklas hela tiden

Har du sprungit under sommaren behöver du inte oroa dig för att tappa formen. Har du precis börjat springa så har du många sköna löprundor att se fram emot i vår om du håller igång löpningen fram till dess. Det kommer kännas som att du flyger fram i spåret.

6. Du får en lugn stund

Du får en paus från den stressiga vardagen och kommer ut i friska luften. Att springa lugnt och fint kan faktiskt vara ren återhämtning för kroppen, dessutom kan du när du får in rätt flow känna att löpningen blir väldigt meditativ.

7. Du kan fokusera på kul

Kanske dröjer det innan du ska springa lopp eller vill prestera riktigt bra när du springer igen. Då är hösten det perfekta tillfället att satsa på roligare pass, där kroppen får bestämma vad den känner för att hålla för tempo. Eller bara satsa på lugn, skön naturlöpning. Du kan också satsa på att variera din löpträning med andra roliga sporter du vill prova på.

8. Du har tid att slipa på tekniken

Hösten är också en perfekt tid att utveckla ditt löpsteg på, att göra det till ett projekt. Filma gärna dig själv när du springer i början av hösten, jobba på de områden du behöver i ett par månader och filma sedan igen för att jämföra vad som har hänt. På film är det också lättare att se sina svagheter i kroppen och kanske se vad du behöver lägga lite extra kärlek på att styrketräna.

9. Du tar i lite mer

Det finns studier som visar att vi tar i lite extra om vi springer utomhus istället för på löpband. Vi känner oss dessutom starkare och känslan av mental tillfredsställelse blir ännu bättre.

Psst! Sätt upp ett mål och belöna dig med något som gör det ÄNNU roligare att springa, häng med oss till Playitas!

playitas_2019

TRÄNINGSRESA TILL PLAYITAS

När: 4-11 nov och 11-18 nov 2019
Var: Playitas Resort, Fuerteventura
Pris: 13 998 kr (en vecka) 19 448 kr (två veckor)
Ingår: Flyg, mat på flyget, transfer, boende (del i dubbelrum), halvpension och alla ToppHälsas aktiviteter på schemat.
Avreseort: Stockholm, Göteborg & Köpenhamn

LÄS MER OCH BOKA HÄR!