Ont i ryggen, torr hud och stressmage är bara några symptom på för högt tempo. Stress påverkar verkligen hela din kropp – inifrån och ut!

1. Huden får stressutslag

Förutom att orsaka torrhet, hudutslag och rodnad kan stress förvärra och eventuellt utlösa åkomman rosacea. Risken för hudutslag, eksem och herpesinfektioner ökar.

2. Muskler pressas till smärta

Stress ger spända muskler, vilket i sin tur ger värk i olika delar av kroppen. Vanliga är till exempel tennisarm och musarm. Ännu vanligare är smärtor i ländrygg, nacke, skuldror och axlar. I svåra fall kan stressmuskler leda till fibromyalgi.

3. Hjärnan förändras negativt av stress

Ny forskning visar att långvarig stress kan skada och förändra hjärnans struktur och funktion (motverkas med träning och meditation). Hjärnans minnescentrum påverkas negativt, du kan få koncentrations-, minnes- och inlärningssvårigheter.

Kronisk stress kan utlösa depression när det blir brist på noradrenalin i hjärnans känslocentrum. Hjärnan åldras också snabbare, hjärnceller dör i förtid.

4. Binjurarna tröttnar

Binjurarna producerar bland annat livsnödvändiga stresshormonet kortisol. Långvarig stress gör att kortisolhalten i blodet ständigt är förhöjt, vilket bland annat minskar insulinets effekt. På sikt ändras binjurarnas förmåga att producera kortisol, de blir sämre på att anpassa utsöndringen efter behov (så kallad binjureutmattning).

5. Du kan drabbas av stressmage

Magen och tarmarna saktar av aktiviteten när du stressar. Det ger magbesvär som ökad gasbildning, tarmljud, förstoppning, diarré och värk. När du stressar är också risken stor att ”toa-signalerna” blir sämre.

LÄS OCKSÅ: ”Hur slipper jag IBS-mage?” Läkaren ger svar!

6.  Sköldkörteln överansträngs till slut

Sköldkörteln producerar ämnesomsättningshormon, svår stress kan orsaka sköldkörtelsjukdomar som ger obalans i hela kroppen.

7. PMS känns kraftigare och tydligare

Stress kan störa könshormonerna, påverka menscykeln och ge värre PMS.

8. Hjärtat rusar iväg när du stressar

Stress påverkar hjärtat på flera olika sätt. Tillfällig stress ger tillfälligt högt blodtryck, vilket är normalt, men farligare är långvarig stress som även kan ge förhöjt blodtryck 
i vila. Det i sin tur ger ökad risk för hjärt- och kärlsjukdom.

Höga blodfetter ger dessutom risk för proppar. Ett annat vanligt problem är oregelbunden hjärtrytm.

9. Midjan växer av stresshormon

Stresshormoner omfördelar kroppsfettet och fett lagras lättare i bukhålan – vilket ger farlig ”äppelfetma” (överkroppen blir äppelformad).

Kroppen gör också av med mindre energi, när bland annat fettbildande insulin utsöndras och sänker ämnesomsättningen. Eftersom insulinutsöndring i sig är stressande för kroppen blir det lätt en ond cirkel.

NYHET! Kolla in vår nya yogakurs som guidar dig till ett skönare liv – på bara 10 veckor!

Yoga & yinyoga – bli smidig, stark och stressfri på 10 veckor!

Yoga motverkar stress och depression, minskar värk i nacke och rygg, stärker hjärtat och gör dig smidig och stark. I den här kursen får du konkreta och användbara verktyg som hjälper dig att hitta en mer hälsosam livsstil i förenlighet med yogans filosofi. 

Pris: 799 kr

NUVARANDE 9 saker som händer i din kropp när du stressar
NÄSTA 6 vägar till att älska din kropp – precis som den är!