Du kanske har hyfsad stresskoll på dig själv. Men din partner? Vad gör du när du upptäcker att hen är på väg in i väggen? Och hur lever man med någon som drabbats av utmattningssyndrom?

Hur kan jag vara glad med någon som alltid är deppig och trött? Hur klarar jag att plötsligt ta allt praktiskt ansvar? Vilka krav kan jag ställa? Och vad gör jag när jag känner att nu börjar jag också ta slut?! Ja, det är frågor som kan dyka upp för den som lever med någon som är utmattad eller har utmattningssyndrom.

Läkaren Anna Voltaire har själv varit utbränd och har nu skrivit boken Hejdå stress (Pug förlag). I den fokuserar hon också på den utbrändas omgivning, det vill säga anhöriga, vänner och arbetsgivare.

– Det viktigaste jag lärt mig av min egen utbrändhet är att det finns en yttre gräns även för mig. Att prioritera vad som är viktigt och våga säga nej till saker, släppa ansvar, säger hon.

Men hur hanterar jag det när det är min partner som går över alla sina gränser? Går det att sätta gränser för någon annan? Ska jag ens försöka?

– Att sätta gränser för andra kan ju handla om att du stiger in och själv tar ansvar. Du tvättar, betalar räkningar och så vidare. Om din partner börjar vara kvar längre på jobbet eller uppvisar stressymptom, då kan du påpeka det. Men du kan såklart inte börja ”bossa”, man har ju fortfarande ansvar för sig själv som sjuk. Man måste lära känna sina nya begränsningar.

Att lära känna sina begränsningar gäller också för den som lever med någon som är utbränd! För precis som den som blivit utmattad, kan en anhörig köra slut på sig under tiden som tillfrisknandet pågår. Den som återhämtar sig har ju en begränsad kapacitet, samtidigt som saker ska flyta på som vanligt.

– Mina bästa tips till dig som är anhörig är att inte ta på dig för mycket. Att veta sina gränser och sänka ambitionsnivån, om man känner att man inte orkar. Det är okej med lite stök och samma mat tre dagar i rad, säger Anna Voltaire.

Att leva med någon som är utbränd är ju också att leva lite i ett limbo, med någon som inte är glad, alltid är trött… Får jag ens vara glad själv?!

– Självklart kan du vara glad även om din partner är deppig och trött. Du kan ju försöka smitta den utmattade återhämtaren med din energi, försöka motivera till motion, bio, middag med vänner, och så vidare.

– Men först har man alltid ett ansvar inför sig själv att må bra. Om någon är trött och vägrar göra roliga saker, kan man inte göra mer än försöka motivera, sedan får man göra sig själv glad!

Det kan hos den som är utbränd finnas en oförmåga att se problemet och problemets allvar. Som utomstående kan det vara otroligt frustrerande. Vilka krav kan man ställa på den som håller på att bli utbränd?

– Jag tror inte man ska ställa så mycket krav på den som är utmattad. Det är ju där skon klämmer, hen klarar inte mer. Jag tänker att de flesta med en verklig utmattning, som inte beror på något annat, verkligen vill bli friska. Om de vägrar inse faktum, kanske det är något annat problem. Är de ordentligt utredda? tänker jag som läkare.

– Men jag har ju också själv ignorerat tecken på sjukdom och kört slut på mig. Vissa måste liksom smälla in i väggen innan de fattar att de är sjuka. Men då inser nog de flesta vad som hänt och försöker göra livsstilsförändringar.

Rent praktiskt, vad kan jag göra? Kan jag gå till läkaren och säga att min partner håller på att bli utbränd?

– Om du verkligen tror att din partner håller på att bli sjuk, måste man kunna säga det. En god kommunikation är grunden för ett förhållande, tänker jag. Man kan väl föreslå ett gemensamt besök hos husläkaren! Det kan vara ett bra grepp, för det är svårt att som sjuk förklara hur man mår.

– Och doktorn ska vara proffs. Jag tror att allt går att hantera med rätt kunskaper.

Och om jag själv känner att jag håller på att bli deprimerad på grund av att jag har en deppig/utbränd partner…?

– Om du själv blir utmattad måste du ta hand om dig. Annars kan du inte stötta någon annan. Motion hjälper, en god sömn är livsviktig – och sök hjälp hos husläkaren!

Om min partner blivit utbränd, kommer vårt förhållande någonsin att bli som förut? Och hur lång tid tar det?

– Jag tror att inget blir som förr efter att man varit utmattad. För blir det som förr, så blir det ju fel igen! Däremot tror jag att livet kan bli riktigt bra, kanske bättre, efteråt. En insikt om att man inte är odödlig – och att återhämtning är viktigt! – tror jag inte har några negativa sidor alls.

– Att jobba 80 timmar i veckan däremot, så att man inte vill ha sex, inte orkar med sina barn och är irriterad på alla som kommer i ens väg, det är ett tråkigt sätt att leva på!

9 varningssignaler att hålla utkik efter (Det här kan vara tecken på utbrändhet – hos dig själv och din partner):

 

➔ Trött och energilös.

➔ Koncentrationssvårigheter.

➔ Minnesproblem, glömmer små och stora saker.

➔ Lättirriterad, får känsloutbrott.

➔ Yrsel och till synes överkänslig mot sinnesintryck som ljud och ljus.

➔ Svårigheter att klara av krav och tidspress.

➔ Hinner inte med att träffa familj och vänner.

➔ Kroppsliga symtom: värk i kroppen, spänningshuvudvärk, magont, stel och spänd i nacke, axlar och rygg.

➔ Hjärtklappning och pulsökning (beroende på stressen som gör att en mängd hormoner frisätts, som i sin tur gör att blodsockret ökar).

ALLA KAN DRABBAS AV UTMATTNINGSSYNDROM!

Majoriteten av sjukskrivna för utmattningssyndrom är kvinnor som arbetar och dessutom ofta tar stort ansvar för hemmet. Men alla kan drabbas! 2030 beräknar WHO att psykisk ohälsa den största samhällsbördan av alla globalt. Och för varje person som lider av utmattningssyndrom – blir många omkring påverkade.

Av Caroline Engvall, Eva Gussarsson

Psst! Kolla in vår yogakurs som guidar dig till ett skönare liv – på bara 10 veckor

Yoga & yinyoga – bli smidig, stark och stressfri på 10 veckor

Yoga motverkar stress och depression, minskar värk i nacke och rygg, stärker hjärtat och gör dig smidig och stark. I den här kursen får du konkreta och användbara verktyg som hjälper dig att hitta en mer hälsosam livsstil i förenlighet med yogans filosofi. 

Pris: 799 kr