Aahh, tiden mellan jul och nyår – lugn, härlig och … många frestelser i form av mat och dryck. En utmaning för den som jobbar med att hålla vikten. Här är Alexandras Zazzis bästa tips och knep för undvika viktfällorna i jul.

Alexandra Zazzis tips för att hålla vikten i jul

1. Håll fast vid din vanliga diet

Det kan verka svårt, men det går. Men du måste ha en plan för ditt ätande. Är det buffé eller julbord kan du koncentrera dig på den mat som ingår i din diet, skippa resten. Är du bjuden på ett mingel, ät innan. Annars är risken stor att du börjar gå loss i snacks-skålarna för att dämpa den värsta hungern. Om du är bjuden på middag kan du ta med dig en egen matlåda (meddela värden/värdinnan innan!). Eller erbjud dig att vara med och planera och laga rätterna så har du kontroll på ingredienserna i maten.

2. Ta en liten tallrik

Visst kan du njuta av julbord och festlig nyårsmiddag om du vill. Men ta små portioner. Ett smart knep är att ta – eller be att få – en liten tallrik, det gör det enklare att hålla koll på mängden mat. (Men psst! Fall inte för frestelsen att ta en omgång till…)

3. Strunta i vad andra tycker

Det finns så många föreställningar om ätande och umgänge. Till exempel att vi är osociala och oartiga om vi inte äter när andra gör det. Bry dig inte om det. Du behöver inte äta för att göra andra glada. Följ din matplan och prioritera vad DU mår bra och blir glad av.

Alexandras 7 bästa vägar till viktsuccé:

1. Läs på om olika dieter…

… och välj den som passar dig och ditt liv bäst. Det finns många metoder att välja mellan. Bestäm dig för att testa metoden du väljer i 30 dagar.

2. Unna dig kvalitet

Du ska äta gott och unna dig råvaror av bra kvalitet. Välj närodlat, ekologiskt och massor av fräscha grönsaker. Rensa kylskåp, skafferi och frys från onödiga onyttigheter. Vi har laddat våra värderingar så fel, vi säger att vi ska unna oss och då är det alltid onyttiga saker som pizza, godis, chips, gräddglass… Men vi kan också unna oss en solmogen grapefrukt eller härliga ekologiska grönsaker. Ät bra och nyttigt och njut!

3. Hitta stöd

Det kan vara svårt att klara viktresan på egen hand. En stödgrupp med människor som peppar dig kan ge dig styrka. Det kan även vara en kompis eller en KBT-terapeut.

4. Håll dig till planen

Jag hade nolltolerans mot övertramp när jag följde min diet. För mig funkar det inte att unna mig en liten chokladbit ibland. För det blir lätt fler små chokladbitar som slinker ner. Gör en lista på allt du får äta och köp hem dessa matvaror. Och handla aldrig när du är hungrig.

5. Planera dina måltider

Akut hunger och ingen plan är en av dina värsta fiender. Se till att ha snabba länsningar till måltider och mellanmål. Jag har alltid kokta ägg i kylskåpet. Och färdigkokt quinoa är en perfekt bas för sallader.

6. Var inte rädd för att vara hungrig

Vi dör inte av att vara lite hungriga ibland. Du behöver inte fylla fickorna med dig nötpåsar, kex, äpplen och morötter om du ska gå ut på en promenad. Låt kroppen ta energi från dina fettdepåer istället.

7. Tänk på dig själv

Jag har insett att vägen till att hitta sig själv, det är att stå på tre ben. Det första benet är bra matvanor, det andra är träning. Det tredje, och starkaste benet, är den mentala balansen.

Om man är ledsen och trött så är det svårt att unna sig själv att äta sunt och träna. Vi är många som inte tänker så mycket på oss själva, vi är så måna om att alla andra ska må bra.

Text Helene Arkhem Foto Peter Jademyr

NUVARANDE Alexandra Zazzi bästa tips för att göra viktsuccé
NÄSTA Meditation: Allt du vill veta och så lär du dig (steg för steg)