Visste du att ångest kan smitta? Det fungerar ungefär som ett influensavirus, fast mentalt. Glädjande nog går det att minska smittorisken – om du har rätt verktyg. Här är expertens åtta bästa tips för att hantera ångest i vardagen.

Visst, ångest kan inte smitta via saliv som ett influensavirus. Däremot kan ångest smitta när någon i vår närhet, låt säga en vän eller familjemedlem, sätter ord på sina oroliga känslor.

Enkelt förklarat handlar det om människans spegelneuroner, som är en uppsättning nervceller i hjärnan. Deras uppgift är att skicka ut impulser när man utför en handling. Exempelvis när man stressar. Men de kan också triggas om någon annan utför en handling. På så vis kan du uppleva ångest på grund av stress även om det inte är du som stressar – via dina spegelneuroner som ”speglar” en handling som någon annan i din närhet utför.

Detta förklarar Carla Marie Manly, doktor i klinisk psykologi, för tidningen Health – och tipsar om hur man förebygger det.

LÄS MER: 10 saker vi med ångest absolut inte vill höra

Undvik att smittas av ångest – 8 tips

Nu kanske du kopplar samman rollen som stöttande vän med fara? Inte alls. Det finns strategier för att hantera situationen. Här ger Carla Marie Manly sina åtta bästa tips på hur man kan förbli en bra lyssnare utan att smittas av ångest:

  1. Lyssna på vad dina ångestfyllda vänner säger och bekräfta känslan de bär på. Försök sedan fokusera på det positiva i situationen. Allt är inte svart eller vitt.
  2. Sätt ord på dina känslor efter ert samtal. Då kan du enklare ta kontroll över dem.
  3. Distansera dig mentalt från situationen när det känns för jobbigt. Det kan påminna dig om att ångesten inte är din, du stöttar ju bara din vän! Minns du?
  4. Våga agera! Får du ångest av att exempelvis läsa om vissa politiska strömningar i samhället? Sluta då att läsa om dem. Det kan hjälpa mer än du tror.
  5. Skifta fokus när ångesten är som värst. Föreslå i stället en aktivitet för att få tankarna på annat. Sedan, när känslorna har lagt sig lite, kan ni prata.
  6. Se på ångest som något delvis positivt. Om man exempelvis känner stress behöver det inte vara farligt. Det kan vara ett tecken på att man utvecklas och växer i en roll.
  7. Prova meditation – att varva ner och ta det lugnt är viktigare än många tror.
  8. Aktivera dig fysiskt när du känner att ångesten börjar bubbla upp. Det hjälper kroppen att hantera stressen. Varför inte ta en promenad hem från jobbet?

TRÄNINGSRESA TILL PALMA

När: 8-15 sept
Pris: 15 495 kr (14 695 kr för ToppHälsas prenumeranter)
Vad ingår: Flyg t/r, mat på flyget, transfer, del i dubbelrum, halvpension, ToppHälsas aktiviteter.

NUVARANDE Visste du att ångest kan smitta? Så undviker du att drabbas
NÄSTA Guide: Så väljer du rätt sport-bh – vi har valt ut säsongens finaste