Kämpar du som en dåre för att uppnå den där balansen i livet? Lugn. Att stressa är inte farligt, men brist på återhämtning kan vara riktigt illa. Det konstaterar Henrik Fexeus och Catharina Enblad i nya boken ”Reload – så blir du återhämtningssmart”.

I stället för att lägga till livsbalans som ytterligare ett måste i din att göra lista, kan du se livet som en gungbräda. På ena sidan har du alla krav och måsten, på den andra återhämtningen. Du mår bra så länge du gungar brädan i botten åt båda håll. Vi behöver helt enkelt ett visst mått av fart och fläkt för att må bra.

Handen på hjärtat – visst vill du inte sluta göra kul saker? Du vill bara göra dem på ett smartare sätt, så att du inte går sönder. Då behöver du smart återhämtning. I boken Reload – så blir du återhämtningssmart av Henrik Fexeus och Catharina Enblad (Forum förlag) får du lära känna dig vilken återhämtning som är rätt för just dig, samt vilka specifika, praktiska verktyg och övningar som du kan använda dig av när du behöver samla kraft i en hektisk vardag. Denna kunskap kallar de reload.

– MED TERMEN RELOAD vill vi kombinera fysisk och mental återhämtning, för vi tycker att ordet ”återhämtning” ofta avgränsas till att handla om det rent fysiska. När vi skriver om reload vill vi sätta fokus på hela människan och inte bara kroppen, säger Catharina Enblad.

– Vårt mål är att ge dig verktyg för att må bra i en fulltecknad vardag – utan att skära ner på det du faktiskt vill göra, säger Henrik Fexeus.

Tipsen och teknikerna baseras på den senaste forskningen. Men både Henrik och Catharina har dessutom egna erfarenheter av när det blivit för mycket stress och för lite återhämtning.

– Mitt hjärta började slå lika fort som en discolampa. Det ville inte riktigt lugna ner sig, så jag gick till doktorn. Inget var fel på hjärtat, men han ville ändå sjukskriva mig för att jag skulle varva ner. Jag vägrade, men det fick mig att göra några ordentliga förändringar i livet. Framför allt började jag göra fler kul saker och träna mer regelbundet och effektivt, säger Catharina.

FÖR HENRIKS DEL ledde mängden påfrestning utan återhämtning till en panikångestattack.

– Som tur var insåg jag ganska snart att det inte var en hjärtinfarkt utan en ångestattack. Jag klarade av att vänta ut den, säger han.

Känner du också att livet snurrar lite väl fort utan pauser? Reload tar hand om hela dig, både kroppen och knoppen. Reload är konkret och effektivt. Och det går ofta förvånansvärt snabbt. Låter inte det värt att börja jobba med?

BEHÖVER DU MER ÅTERHÄMTNING?

En bra början är att få koll på återhämtningens fyra delar: Sömn, aktiv återhämtning, passiv återhämt- ning och pauser under arbetsdagen.

Får du vad du behöver i din vardag?

1. Sömn

När du sover kan du bygga upp det som brutits ner under dagen. Sömn fungerar också som en buffert inför nästa dag. Sömnen ger återhämtning i biologiska termer: blodtrycket sjunker, pulsen och kroppstemperaturen går ner, andetagen blir färre och musklerna slappnar av. Dessutom aktiveras kroppens immunsystem och viktiga hormoner bildas. Sömnen gör dig pigg, reparerar och förbereder kroppen inför nästa dag.

2. Aktiv återhämtning

Aktiv återhämtning är, precis som det låter, den återhämtning som innebär att du själv på något sätt utför en aktivitet. Att ta en promenad, jogga, lyssna på musik, utföra en hobby eller dricka en kopp te med en vän, och på så sätt stimulera dina sinnen med andra intryck än de normalt får, är jättebra reload. Aktiv återhämtning kan också handla om att lära sig nya saker eller att medvetet välja tankar som får dig att må bra.

3. Passiv återhämtning

Passiv återhämtning handlar om sådant som i princip inte kräver någon ansträngning alls, som att kolla på tv-serier. Du kopplar av. Det är dock inte tydligt hur effektiv denna slags aktiviteter verkligen är för din återhämtning.

4. Pauser under arbetsdagen

Det är viktigt att återhämta sig även under arbetsdagen. Pauser innebär en tillfällig nedvarvning som kan vara välgörande.

3 reloads att testa!

  1. MIKRO-LYCKA: 20 SEKUNDER
    De flesta av de positiva känslor som du får dagligen glömmer du bort att njuta av. Eftersom positiva små händelser kan ge dig grym och snabb reload, är det dumt att inte lägga märke till dem. Så fort något känns bra, stanna upp och identifiera vad det är. Njut med flit av låten, solen, eller vad det nu kan vara. Notera medvetet hur stärkt du blir av det.
  2. SNABBVÅRDA DINA RELATIONER: 1 MINUT
    Ett beteende där du ”bara kör på” kan leda till att du lägger åt sidan de saker som verkligen betyder något för dig. Som mänskliga relationer. Nära relationer skapar långvarig lycka. Så nästa gång du stöter på någon vid kaffeautomaten, säg hej och lyssna på vad den andra personen har att säga. Om du anstränger dig att faktiskt ta in andra människor, behöver du inte lägga så mycket tid på det i varje enskilt möte. Relationerna kommer att stärkas ändå.
  3. LÄR DIG NÅGOT NYTT: 30 MINUTER ELLER MER Att lära dig något nytt är superbra reload. Hjärnan får träna problemlösning när du tar dig an den nya uppgiften och taktfast stegar framåt i en tango, eller vad du nu valt för utmaning. Dina känslor får sedan en positiv skjuts när du efter ett tag känner dig kompetent som lyckas sväva fram på dansgolvet. Lärandet gör att du ser dig som någon som förbättras och utvecklas, snarare än någon som stannat med en begränsad uppsättning förmågor.

 

Får du för lite smart återhämtning?

I Reload – så blir du återhämtningssmart finns en checklista för att se om du behöver mer återhämtning i ditt liv. Här är några exempel från listan som visar när det är dags att höja mängden reload i ditt liv:

  • Du har svårt att somna på kvällen och vaknar kanske tidigt på morgonen utan att kunna somna om.
  • Du har fått dåligt minne.
  • Du är lättirriterad och har låg tolerans-nivå för andras beteende. Eller, som du själv ser det, du har ”slutat ta skit”.
  • Du har tappat sexlusten.
  • Du väljer bort vila, fritidsaktiviteter, nöjen och/eller kontakt med släkt och vänner.

Av Catharina Enblad Nordlund

 

Psst! Kolla in vår yogakurs som guidar dig till ett skönare liv – på bara 10 veckor!

Yoga & yinyoga – bli smidig, stark och stressfri

Yoga motverkar stress och depression, minskar värk i nacke och rygg, stärker hjärtat och gör dig smidig och stark. I den här kursen får du konkreta och användbara verktyg som hjälper dig att hitta en mer hälsosam livsstil i förenlighet med yogans filosofi. 

Pris: 799 kr