FRÅGA: Jag lägger mycket pengar på energidrycker, såna där som ska vara lite nyttigare. Men jag undrar om de verkligen är det? Jag får ingen hjärtklappning eller så även om jag dricker många, så jag tänker att de i alla fall inte är farliga … Men gör de någon nytta? /Lena

ToppHälsas dietist Karin Magnusson svarar:

Karin Magnusson

Dietist Karin Magnusson svarar på dina frågor om kost och hälsa.

– Ja, det finns ju en uppsjö av den här typen av drycker. Ofta sägs de vara ”funktionella”. Till skillnad från vanlig saft och läsk har de alltså någon funktion i kroppen. Det kan vara att de innehåller koffein, grenade aminosyror (BCAA) och vitaminer, med mera.

Eftersom det finns så många sorter så tar jag upp de vanligaste ämnena, dem man ofta nämner på burkarna: Många av dryckerna innehåller koffein. Mängden varierar, men ofta rör det sig omkring 180–200 mg per burk. Två deciliter kaffe innehåller 150 mg. Koffein är inte farligt, utan har i studier snarast visat sig ha positiva effekter på träningen, eftersom det ökar koncentrationsförmågan.

Vi är dock olika känsliga för det och gravida är en grupp som ska vara lite försiktiga med koffein. De rekommenderas ett intag på max 300 mg per dag. På burkarna står ofta också BCAA, grenade aminosyror. Det är aminosyrorna leucin, valin och isoleucin – och anledningen till att man stoppar i dem är att de har visat sig vara extra effektiva för muskelutveckling (särskilt leucin!). BCAA finns även i kött, fisk, mjölkprodukter och ägg. Och är du vegan och äter varierat så tillverkar kroppen aminosyrorna själv.

Grönt te då? Det finns studier på att ett ämne som finns i grönt te skulle kunna öka fettförbränningen, men då krävs det att man dricker oerhört stora mängder och effekten är ändå ytterst liten. Helt onödigt alltså. Förutom dessa ämnen stoppar man ofta i vitaminer och mineraler. Ofta B-­vitaminer, men i vissa fall även vitamin C och D. Vitaminer och mineraler kan vi få i oss via maten (den enda som kan vara lite lurig är vitamin D) och är därför helt omotiverade i en dryck.

Generellt sett tycker jag att de här dryckerna är onödiga. Men det är klart, om du tränar jättehårt och är i behov av att på ett enkelt sätt få i dig aminosyror före eller efter ditt träningspass, så kan de ha en funktion (ja, alltså om du har glömt att ta med dig ditt kokta ägg…) eller om du inte tycker om kaffe och ändå behöver få en mental uppiggande kick.

Psst! Vill du får ordning på dina matvanor – en gång för alla? Kolla in vår effektiva webbkurs:

Gå ner i vikt – och stanna där!

  • En onlinekurs som ger dig ett nytt ätbeteende under 10 veckor
  • Du får 13 filmer där dietist Karin Magnusson peppar och guidar!
  • Lustfyllt arbetsmaterial ingår (skriv ut hemma!)
  • Diskutera med både Karin och andra deltagare!

NUVARANDE Är energidryck bra eller bara farligt? Dietisten svarar!
NÄSTA 5 yogaövningar som får dig att varva ner