Försäljningen av energidrycker har ökat 44 procent på 3 år – trots varningar om yrsel och bröstsmärtor. Varför är energidrycker så poppis? Vi bad ToppHälsas dietist Karin Magnusson reder ut hur bra de egentligen är.

Energidrycker. Man ser dem i händerna på tidiga morgonpendlare, på kvinnor på väg till gymmet, på ungdomsgänget utanför mataffären. Energidrycker finns precis överallt! I snitt dricker vi svenskar fem liter av det per år. Hajpen hänger ihop med den förändring som skett i produktutbudet senaste åren. Förr var energidrycker sockerstinna till innehåll och maskulina i sin design. I dag finns det energidrycker för alla. Rosa och turkos, med doft av hallon och pina colada. Utan en enda kalori. Och på förpackningen står det att de gör oss pigga, smala och fokuserade. Dryckerna har hittat nya målgrupper.

Det finns inga regler för vad en energidryck ska innehålla. Men gemensamt för dem är att de smakar sött och innehåller koffein. Utöver det kan en energidryck innehålla grenade aminosyror, en annan kanske innehåller B-vitaminer, en tredje grönt te. Allt beror på hur den som säljer energidrycken vill marknadsföra den: Vill du bli pigg, stark, fokuserad eller smal? Sedan i december förra året finns en rekommendation till handeln att ha en åldersgräns på 15 år vid försäljning av energidrycker. Anledningen är att det inte finns tillräckligt med vetenskapliga studier på hur ungdomar reagerar på koffeinet. Hjärtläkare vittnar varje år om att de får in ungdomar som roat sig med att blanda energidrycker med alkohol och sedan drabbats av bröstsmärtor, yrsel, oro eller oregelbundna hjärtslag.

Det är koffeinet som är anledningen till varför energidrycker ofta lyfts fram som farliga. Lite märkligt kanske med tanke på att mängden är ungefär hälften jämfört med bryggkaffe. Men är man ovan vid kaffe eller har låg kroppsvikt, kan kroppen ändå reagera. Dessutom dricker många betydligt större mängder energidryck jämfört med kaffe! Även om energidrycker inte är farliga om du är frisk och vuxen, ser jag ingen anledning att dricka det. Sämst är de med socker i. De är som en blandning av läsk, kaffe och en vitaminbrustablett. Sockret gör att det är lätt att gå upp i vikt, och drycker ger alltid dålig mättnad. Se på energidryckerna som läsk, något du dricker sällan. Och om du är ung – eller gravid – avstå helt.

Är sportdryck samma sak som energidryck?

– Nej! Mängden kolhydrater i en sportdryck är lägre, ofta omkring 6–7 gram per 100 ml (jämför med energidryckens 10–12 gram). Denna mängd är anpassad för att underlätta kroppens upptag av vätska. Förutom kolhydraterna innehåller sportdrycken även salter, som också gör att vätskeupptaget blir bättre.

Så säger Livsmedelsverket om energidryck:

  1. Använd aldrig energidrycker som törstsläckare.
  2. Använd aldrig energidrycker som vätskeersättning.
  3. Blanda aldrig energidrycker med alkohol (koffeinet i drycken gör att du blir piggare, så du inte känner hur berusad du blir).

Vanliga ämnen i energidryck

  •  Koffein-mängden i energidryck är inte så hög som många tror. Ofta ligger den på 32 mg per 100 cl, mindre än hälften av bryggkaffe. Men ofta dricker du betydligt mer än en deciliter.
  • Guarana hittar du ofta i naturläkemedel. Har en upppiggande effekt.
  • Extrakt från grönt te. Studier visar att ämnet EGCG i grönt te gynnar fettförbränningen. Men lite extrakt i energidryck hjälper knappast.
  • BCAA (branch chained ami ­ no acids) är essentiella amino ­ syror som är bra före och efter hård träning. Finns i allt anima ­ liskt protein. Få svenskar får i sig för lite aminosyror.
  • Vitaminer som C, B12 och folsyra tillsätts ofta. Men utöver vitamin D är vitaminer inget vi brukar ha brist på i Sverige.
  • Socker eller sötningsmedel. Energidrycker som innehåller socker blir färre, men de finns. Sockermängden brukar ligga runt 10–12 gram (tre sockerbi ­ tar!) per 100 ml. De som inte innehåller socker är sötade med sötningsmedel. Sötningsmedel är otroligt söta i smaken, flera hundra gånger sötare än vanligt socker, så mängden är liten.
  • Taurin och glukuronolakton är två ämnena som ofta finns i energidrycker, då de sägs kunna öka fokus. Taurin är en aminosyra, glukoronlakton en restprodukt vid kroppens om ­ sättning av kolhydrater. Naturliga, harmlösa ämnen alltså, och helt onödiga att tillsätta i en energidryck.
  • Tillsatser. Ingen ”läskedryck” utan tillsatser av citronsyra, färgämnen och aromer.

Psst! Vill du ha mer klokheter från Karin Magnusson? Kolla in vår populära onlinekurs!

Gå ner i vikt – och stanna där!

  • En onlinekurs som ger dig ett nytt ätbeteende under 10 veckor
  • Du får 13 filmer där dietist Karin Magnusson peppar och guidar!
  • Lustfyllt arbetsmaterial ingår (skriv ut hemma!)
  • Diskutera med både Karin och andra deltagare!