Yoga, meditation och andningsövning kan vara det perfekta sättet att starta din dag på. Ge det några minuter, max 10-15, – det kommer att sätta tonen på resten av din dag!

Ahh, morgonstund. Vill du göra det bästa av den så börja med lite yoga. Vi har ett tillstånd av naturligt lugn i kroppen när vi vaknar – ta vara på det (istället för att direkt gå in i stressläge.)

De här yogaövningarna ger dig dessutom mindre stress under resten av dagen. Mer närvaro. Större chans att se vad som är viktigt i livet, och lägga din energi på det. Ge dig själv den stunden, din kropp och knopp kommer att tacka dig för det!

Börja med ”Surya Namaskar” (5 minuter)

yoga på morgonen

Denna sekvens av 12 olika yogapositioner kallas för ”Surya Namaskar” och utövas med fördel på morgonen. Övningen ökar energinivåerna i kroppen, väcker musklerna och sätter igång en trög sköldkörtel. (Den här sekvensen brukar därför ofta rekommenderas vid bland annat viktminskning.)

Dessutom förbättrar övningarna matsmältningen och därmed uppblåst mage och motverkar dålig hållning, värk, smärta i kroppen.

Övningarna lugnar dessutom ditt inre och minskar inre stress. Enjoy!

Så gör du Surya Namaskar – tydlig steg-för-steg video:

Andas rätt – och öka effekten av övningen ytterligare

Genom att andas Ujjayi-andning under övningen får du både mer energi och avslappning i kroppen.

Detta gör du genom att andas in med ”SA” och andas ut med ”HA”. Försök även att hålla in- och utandning lika långa.

LÄS OCKSÅ: 7 enkla morgonrutiner som kommer göra din dag

Avsluta med meditation i 5-10 minuter

börja meditera

Är du nybörjare inom meditation? Här under följer en steg-för-steg guide!

  • Hitta ett lugnt ställe där du inte kan bli störd (en del använder ett ljus för att komma i stämning, det väljer du själv).
  • Sitt med rak rygg, håll huvudet upprätt (antingen på en stol eller i skräddarställning). Blunda. Meditationen ska vara aktiv och ”vaken”.
  • Koncentrera dig på andningen. Känn andningen gå in genom din näsa, ner i dina lungor och upp igen, ut genom munnen. Du ska känna andetagen hela vägen ner till din mage. Följ andetagen som en våg som spolar upp på en strand.
  • Gå igenom varje del av din kropp och känn hur avslappnad den är. Fortsätt att andas lugnt och regelbundet.
  • Får du störande tankar? Låt dem komma fram, och släpp dem. Bli inte arg på dig själv för att det kom en tanke utan uppmärksamma den bara och sedan låt den passera.

LÄS OCKSÅ: 11 steg till att börja meditera (även för dig som inte kan sitta still!)

Ge dessa övningar en chans under en månads tid. På så sätt kommer du hinna märka av effekterna. Därefter kan du avgöra om det här verkligen var något för dig! 💕

Vill du ge dig själv och din kropp ännu mer kärlek? Skynda dig att knipa en plats på någon av ToppHälsas populära yogaresor:

Sista chansen: Häng med på yogahelg  i april!
Knip de sista platserna till ToppHälsas Yoga retreat weekend på The Steam hotel 7–8 april! Sista dag att boka är 7 februari. Endast ett fåtal platser kvar!! Läs mer och boka här!

Biljettsläpp: yogaresa till Shanti Som, Marbella, i höst
Nu öppnar vi bokningen för vårt yoga-retreat högt upp i bergen över Marbella. Vi åker 13–16 oktober samt 16–19 oktober (välj en av perioderna, eller stanna hela veckan) Begränsat antal deltagare, så först till kvarn! Läs mer och boka här!
NUVARANDE Bästa yogaövningarna på morgonen – för en optimal start på dagen!
NÄSTA ToppHälsa Shopping: Erbjudanden från tidning #11 (i butik nu!)