Fråga: Jag tycker om att jogga och gör det regelbundet. Men det är som att jag har ett visst tempo inprogrammerat i benen. Springer jag i den farten (ganska långsamt) så går det bra och det känns som att jag kan hålla på hur länge som helst. Men så fort jag vill öka farten tar jag slut efter bara några minuter. Kan jag förändra det här? Och hur i så fall blir jag snabbare i min löpning? /Lena

Välkommen till PT-Erikas sida. Här får du svar på dina frågor, hjälp att lägga upp din träning – och de bästa övningarna. Skriv till: erika@topphalsa.se

Träningsexpertens tips: ”Spring snabbare – men bara stötvis” 

Hej Lena. Vad kul att du tycker om att jogga, det är en av de bästa och smidigaste träningsformerna om man vill förbättra sin kondition, stärka skelettet och hålla kroppen i form.

Det du skriver om tempot är faktiskt ganska vanligt. Kroppen blir helt enkelt van att jobba på ett visst sätt och med en viss intensitet. Och eftersom det är behagligt är kroppen inte dummare än att den fortsätter så. Tyvärr innebär det också att resultaten av träningen snart uteblir.

Det bästa knepet för att få upp farten är att lura kroppen lite. Det vill säga – försök inte att springa snabbare hela sträckan, utan gör det stötvis.

Med andra ord: Satsa på intervallträning i löpningen för att få upp farten!

LÄS OCKSÅ: Kom i löpform snabbt – så fixar du 5, 10 eller 21 km!

Öka tempot i löpning med backträning och fartlek

Du kan avsluta din joggrunda med några stegringslopp, exempelvis 5 x 100 meter där du springer i ett ökande tempo med starkt steg och fokuserar på fart och teknik.

Eller satsa på backträning där du springer i medelhögt tempo uppför backen och går eller joggar lätt nedför – ett ypperligt sätt att öka sin löpstyrka och få bättre teknik.

Testa också fartlek, som är fria intervaller där du bestämmer dig för att öka farten till exempelvis nästa krön eller mellan var tredje lyktstolpe.

Även styrketräning är viktigt för tempot

Dessutom är det viktigt att du varvar löpningen med styrketräning. En bra hållning gör dig till en bättre löpare. Här är 5 enkla träningsövningar som gör dig spänstigare, och kommer göra det lättare för dig i löpspåret.

Så kan du jobba med intervallträning

Du kan även springa längre intervaller, antingen på tid eller sträcka. Börja med en minut och öka gradvis upp till fem minuter, eller mät ut 200 meter och öka till tusingar (1 000-metersintervaller).

Med hjälp av intervaller ökar du din syreupptagningsförmåga, blir starkare muskulärt och vänjer din kropp vid ett högre tempo. Det kommer både att öka din uthållighet, tempo, löpstyrka och teknik.

För att sedan peppa dig själv att hålla ett lite högre tempo när du tränar – leta upp en löpgrupp eller en kompis att springa med. Det är lättare att hålla tempot när man kan ”prata bort” det jobbiga och även har någon att tävla lite mot.

/Erika

LÄS OCKSÅ: 4 vanliga misstag vid löpträning (som gör löpningen tung!)