Kliar dina ögon, rinner näsan och är det tungt att andas? Orolig över att du är allergisk mot din katt? Lugn! Det går faktiskt att bota symptomen vid kattallergi. Det finns mat, vitaminer och enkla knep som gör att katten kan få stanna hos dig.

Katter och hundar förgyller mångas liv och antalet husdjur ökar för varje år i Sverige. Dessvärre ökar även allergierna, och för många är det en stor sorg när de upptäcker att de blivit allergiska. I vissa fall lider man så mycket att man måste omplacera sitt husdjur, men i andra fall går det faktiskt att göra livet med sitt djur drägligt, och det utan mediciner.

Mic McMullen, naturläkare i Stockholm, menar att det finns flera välbeprövade naturmedel som kan hjälpa mot allergi och astma, som stärker kroppens immunförsvar och dämpar inflammationer.

– Det knepiga med örter är att alla människor är olika och hur preparaten fungerar är därför individuellt. Det som hjälper en person gör inget för en annan. Man får prova sig fram.

Undvik det här för att bota din kattallergi

Det finns några råd han har att ge om man har en älskad katt som man verkligen vill behålla, trots att man är katt-allergisk:

– Håll kattlådan så långt borta från sovrummet som möjligt. Undvik alla tillsatser i maten du äter, till exempel syntetiska färg- och konserveringsmedel och transfetter. Dessa belastar levern och försämrar immunförsvaret. Detsamma gäller för socker, det ”öppnar dörren” för allergier.

Naturpreparat som botar och hjälper dig mot din kattallergi

Ta inte alla medel samtidigt, välj ut en eller ett par och testa dig försiktigt fram. Tänk på att det tar sex till åtta veckor från det att behandlingen börjar tills effekterna av naturpreparat märks. Gravida och ammande bör konsultera läkare innan de prövar naturpreparat.

QUERCITIN

En stark antioxidant. Finns i lök, gröna bladgrönsaker, broccoli, bovete, citrusfrukter, äpple (med skal) och bönor. Anses kunna blockera histaminproduktionen (kroppen släpper ut histamin som svar på att immunförsvaret reagerat på ett främmande ämne, en aller- gen), vilket kan hjälpa mot allergi och astma. Quercitin bör gärna tas tillsammans med bromelain, ett proteinspjälkande enzym som ökar upptaget av quercitin. 200–500 milligram quercitin två–tre gånger om dagen på tom mage rekommenderas.

C-VITAMIN

Höga doser av C-vitamin, över 2 gram/dag, kan reducera allergiska symptom för att det fun- gerar som ett naturligt antihistamin. Om du besväras av njursten, ta inte mer än 500 milligram/dag. C-vitamin i höga doser kan också orsaka diarré.

BETAKAROTEN

Brist på detta kan orsaka inflammationer i luftvägarna. Finns i t ex morötter, persilja, aprikoser, tomater, spenat, broccoli, pumpa och sötpotatis.

GINKO BILOBA

En kraftfull anti- oxidant som bland annat används för att behandla astma. 60 till 250 milligram en gång om dagen rekommenderas.

MAGNESIUM

Kan dämpa astma- attacker. Finns i nötter, fullkorns- mjöl, bönor, ärtor och linser. Rekommenderad daglig dos som kosttillskott är 200–600 milligram

ZINK

som bland annat stärker immunförsvaret, finns t ex i kött, tamfågel, ostron och andra skaldjur, hårdost, fullkornsmjöl, baljväxter, mandlar och vitlök.

BOENZYM Q10

Finns naturligt i t ex sardiner, lever, ägg, spenat och broccoli. Q10 kan stärka immun- systemet och kan lindra allergi- och astmasymptom. Ta mellan 30 och 100 milligram dagligen.

NÄSSLOR

Nässlors sammandra- gande egenskaper kan verka avsväl- lande vid allergi och astma. Finns både som tinktur, kapslar och té.

OMEGA-3

Finns i fet fisk som lax, makrill och sill och kan hjälpa mot astma genom att minska inflam- mationer i luftvägarna. Ta uppåt sex 1000-milligramskapslar tre gånger dagligen.

ÖGONTRÖST

En välkänd ört som kan hjälpa mot allergiska symptom. Ta det i flytande form eller som tabletter, gärna tillsammans med nässelpreparat.

KRYDDNEJLIKA

Allergiska näs- besvär kan lindras av te på kryddnejlika, eftersom det verkar som ett antihistamin.

GURKMEJA

Kan fungera för att dämpa astmaattacker. Finns både i kapslar och som tinktur. Man kan också röra ut en tesked gurkmeja i lite honung och ta ett par gånger om dagen.

INGEFÄRA

Antiinflammatoriskt, stimulerar immunförsvaret och kan ha effekt mot astma. Prova att blanda pressad citron med lite riven ingefära och ta varje dag. Tänk på att det är starkt! Finns också som kapslar och tinktur.

KAFFE

Kan lindra om du känner att en astmaattack är på gång. Koffein är besläktat med teofyllin som används mot astma och har en luftrörsvidgande effekt.

Källor: Naturlig hälsa, alternativ medicin av Andrew Weil. (Wahlström & Widstrand) Andrew Weils hemsida: www.drweil.com Örtmedicin – Naturens läkande kraft av Mic Mc Mullen. Finns i vissa välsorterade hälsokostaffärer och kan också beställas på www.micmcmullen.info
Huskurer – Naturens egna läkemedel av Anne McIntyre (Wahlström & Widstrand)

 

7 sätt att kattallergi-säkra dig (och ditt hem!)

1. Tvätta händerna varje gång du rört vid ditt husdjur

Och låt helst någon annan tömma kattlådan.

2. Om du har en hankatt, överväg att kastrera honom

Kastrerade hankatter fäller mindre halter av allergener (allergiframkallande ämnen). Även honkatter är bättre ur allergisynpunkt.

3. Ge katten bra mat

Undvik billig torr- och burkmat. Ge den istället rått kött, inälvor, kokt fisk och sardiner med ben. En katt i toppkondition får finare päls, vilket leder till mindre hudavlagringar.

4. Skaffa en luftrenare

De bästa har så kallade HEPA- filter, högeffektiva partikelfilter. Luftrenare finns att beställa till exempel via nätet.

5. Stoppa paniken

Om du drabbas av en astmaattack, ta det lugnt, annars kan du förvärra dina symptom.

6. Minska på mjölken.

Doktor Andrew Weil, en av världens ledande auktoriteter inom alternativmedicinen i USA, menar att man ska utesluta mjölk ur sin diet om man har allergiska besvär för att mjölk kan irritera immunsystemet.

7. Köp en spirometer

En spirometer finns på Apoteket. Den mäter hur mycket luft du andas in och ut vid varje andetag. Genom att regelbundet läsa av den kan du se hur väl dina mediciner eller hälsopreparat fungerar.

8. Allergisäkra ditt hem, särskilt sovrummet

Släng ut textilier och ta bort högarna av tidningar och böcker som samlar på sig damm. Använd syntettäcken och tvättbara bäddmadrasser. Dammsug och våttorka golven ofta och håll sovrummet svalt. Bädda fint åt kissen i ett annat rum.

9. Träna qigong – vilket kan ge bättre andning.

Enligt en studie vid Karolinska sjukhuset kunde över hälften av 31 astmatiker helt eller delvis sluta med astmamediciner efter 80 timmars qigong-träning.

Text: Colette Van Luik