1. DIN KROPP LAGRAR MER FETT Stress gör att kroppen börjar lagra fett. Höga kortisol- och insulinnivåer (en effekt av mycket stress) ger en effektiv fettinlagring – inte minst av det farliga fettet som lägger sig kring midjan. Anledningen? Kroppen siktar in sig på fara och överlevnad – och drar ner ämnesomsättningen.
  2. DIN KROPP VILL HA SÖTT OCH FETT Stresshormonet kortisol får dig att längta efter sött. Men sött och fett kan också vara ett sätt att trösta sig. De fungerar liknande en drog för hjärnan, och kan motverka ångest och stress – på kort sikt. När vi blir alldeles överväldigade av stress, kan en fysisk reaktion också bli ”spela död” (när hjärnan uppfattar att vi varken kan slåss eller fly från faran – och ger upp!). Du känner dig yr, trött och nedstämd. Orkar inte umgås med andra, isolerar dig. Och proppar i dig sött och fett för att ”må bättre”.
  3. DU HINNER/ORKAR INTE PRIORITERA BRA MAT Du har tusen järn i elden och hinner knappt äta lunch. Lösningen blir snabbmat, eller kanske några mackor framför datorn. Eller så äter du knappt någonting alls under dagen – men hetsäter allt möjligt på kvällen. Och att träna, nej det hittar du inte tid till heller …
  4. DU KÄNNER INTE MÄTTNAD OCH HUNGER När du kastar i dig maten, snabbt och på språng, förstår din hjärna och din mage inte att du faktiskt äter. Mättnadshormonerna hinner inte aktiveras, och du känner dig inte mätt. Du fortsätter äta efter att du behöver. Är du uppe i varv känner du kanske inte heller hungerkänslorna, utan ignorerar dem och äter av andra skäl än att du är hungrig.
  5. DU BLIR HUNGRIGARE Kroppens hungerhormon, gherlin, ökar när du stressar. Du blir alltså hungrigare än vanligt. Också stresshormonet kortisol gör att aptiten ökar och kan ha negativ effekt på ämnesomsättningen.
  6. DU MISSUPPFATTAR KROPPENS SIGNALER När du stressar är det svårt att känna kroppens signaler och identifiera känslor. Du springer bara på! Du kanske är trött, energilös, rastlös, ledsen, törstig – och så stoppar du något i munnen för att minska olusten. Ger du dig aldrig tid att känna efter vad du egentligen känner eller behöver, är risken stor att du äter av helt fel anledningar.
  7. SÖMNBRIST SÄNKER DIN FÖRBRÄNNING Den som är stressad sover ofta dåligt. Forskare vid Uppsala universitet har upptäckt sambandet mellan sömnbrist och viktökning. För lite sömn får kroppens hormoner att minska energiförbrukningen. Du förbrukar även mindre basal energi (den energi som behövs när kroppen är i viloläge) om du lider av sömnbrist. Allt detta leder till att du går upp i vikt.
  8. DU ÄTER MER SKRÄPMAT Den som stressar gör ofta sämre val när det gäller mat. Dels är skräpmat, sött och snabbt ofta lättillgängligt, hur enkelt är det inte att trycka i sig en kexchoklad på hemvägen? Dels lockar sött och fett och snabbt lite extra när du stressar. Du kanske vill ha den tillfälliga energikicken det ger.

Läs också: Stressexpertens bästa ner i varv-tips!

Läs också: 11 okända stressignaler att hålla koll på

Text Eva Gussarsson

Psst! Kolla in vår yogakurs som guidar dig till ett skönare liv

Kurs: Yoga – smidig, stark & stressfri på 10 veckor!

Yoga motverkar stress och depression, minskar värk i nacke och rygg, stärker hjärtat och gör dig smidig och stark. I den här kursen får du konkreta och användbara verktyg som hjälper dig att hitta en mer hälsosam livsstil i förenlighet med yogans filosofi. 

Pris: 799 kr