Hur nöjda är vi egentligen med våra kroppar? Tvekar vi inför att visa oss lättklädda på stranden? Vi gjorde en undersökning bland svenska kvinnor, där vi frågade hur nöjda de är med sina kroppar.

ToppHälsas undersökning visar att drygt 50 procent av kvinnorna är stolta – eller mycket stolta! – över sina kroppar. Och det är ju fantastiskt! Men det betyder också att nästan 50 procent är missnöjda och upplever att de inte riktigt duger, vilket är en alldeles för hög siffra, tycker Maria Helander, beteendevetare och samtalsterapeut som också driver Stresspodden.

– Det är ganska många kvinnor som undviker att gå till stranden för att de inte vill visa sig i bikini, eller som har svårt att njuta av sin kropp. Missnöjdhet är en värdering, och det är oerhört viktigt att uppmärksamma att så många i dag värderar att de inte ser ut på ett tillfredsställande sätt, trots att deras kroppar är friska, starka och helt funktionella.

Men varför är det då så många som oroar sig för hur kroppen ser ut?

– Vi lever i en löfteskultur i dag, där vi matas med att vi kan förändra det vi inte tycker om. Vi får lära oss att det beror på oss själva och vår egen karaktär om vi inte har en smal mage och slät rumpa. Det gör att många anklagar sig själva om de inte ser ut som de vill och det övergår lätt till komplex, säger Maria.

Att vara kroppsnöjd eller bodypositiv är en process, som vi dagligen övar oss i, menar hon – och tycker att vi borde förbjuda retuscherade bilder, och bli bättre på att visa olika sorters kroppar i filmer, media och reklam.

– Vi blir hela tiden bombarderade med bilder av hur vi borde se ut – unga, smala, kvinnliga – och det är svårt att värja sig mot. För den som vill bli mer kroppsnöjd, kan det vara bra att se till kroppens egenskaper i stället för utseende, tipsar Maria.

Du kanske är vig, har starka ben, kan njuta av att bada eller kramas. Fokusera då på det i stället för att må dåligt över det som ”inte ser bra ut” enligt normen. – Bestäm vad du tycker är viktigt och vad du vill göra – låt inte tankarna på kroppen få styra dina val. Om det är viktigt för dig att vara med dina barn på stranden, så låt det styra och inte oron över att andra ska se dina lår.

Det här visar ToppHälsas kroppsnöjd-undersökning:

Knappt tre av tio har något de vill ändra på med sina kroppar, medan två av tio har komplex och inte känner sig stolta alls. Det här avspeglas också i hur vi känner inför att visa oss på stranden: Fyra av tio kvinnor skippar alla bikini-nojor – och njuter i stället av vattnet, solen och livet! Medan en av tio (lite drygt) fasar för badstrandslivet och helst gömmer sig i vassen.

Hur kropps-stolt är du?

12 % Mycket stolt! Min kropp är fantastisk, precis som den är!

39 % Stolt! Min kropp är inte perfekt – men den duger fint.

29 % Stolt? Nja, jag har några saker jag gärna vill ändra på.

20 % Inte stolt. Jag har komplex.

Vad känner du för att visa dig i bikini?

43 % Härligt. Jag njuter av vattnet, solen och livet – och skippar alla bikini-nojor!

45 % Besvärligt. I alla fall i vissa lägen, då sveper jag helst en handduk om mig.

12 % Förfärligt. Jag vill helst gömma mig i vassen.

Kroppsdelarna vi är mest nöjda med och stolta över:

kroppsstolt

Kroppsdelarna vi är minst nöjda med:

kroppsstolt

Så blir du mer nöjd med dig själv – & kroppsstolt!

Vad är då bästa knepet för att bli mer kroppsstolt? När vi frågade kvinnor i undersökningen så var det många som sa ”träna”. Att bli starkare, vara rörlig och ta hand om sin kropp, gör att vi mår bättre och känner oss mer nöjda med oss själva. Andra knep är att inspireras av kroppspositiva konton på Instagram – och att tänka på att ha en bra hållning ”det både syns och känns!”. Eller – som flera kvinnor tyckte – helt enkelt se sig som den unika varelse du är och sluta jämföra dig med andra och i stället försöka vara stolt över och acceptera den kropp du har! Här är fler knep från kvinnor i undersökningen:

  1. Jobba med självförtroende och självkänsla. Ju mer frid du har med din själ och dina tankar, desto mindre behöver du oroa dig över din kropp.
  2. Strunta i att jämföra dig med andra!
  3. Unna dig nya, snygga (bad) kläder som sitter bra, så du känner dig bekväm och fin.
  4. Omge dig inte bara av bilder på smala/sportiga/ traditionellt snygga människor – följ bodypositiva konton på Instagram.
  5. Sluta punktgranska dig – se på helheten.
  6. Tänk på vad som är bra med din kropp och allt den klarar av!
  7. Ge dig själv komplimanger i spegeln.
  8. Träna för att orka, inte för att gå ner i vikt.
  9. Säg ”jag är stolt över min kropp” varje dag!
  10. Känn tacksamhet för allt som kroppen kan, och visa den kärlek genom att ta hand om den – med träning, massage …
  11. Träna – då mår du som bäst!

Källa: Deltagare i ToppHälsas kropps-undersökning

Psst! På våra träningsresor finns alla typer av kroppar – följ med och låt din jobba sig svettig också! Du hittar alla ToppHälsas resor här!

TRÄNINGSRESA TILL PALMA

När: 8-15 sept
Pris: 15 495 kr (14 695 kr för ToppHälsas prenumeranter)
Vad ingår: Flyg t/r, mat på flyget, transfer, del i dubbelrum, halvpension, ToppHälsas aktiviteter.

YOGA RETREAT PÅ SHANTI SOM, MARBELLA

När: 13-16 samt 16-19 okt
Pris: 7 200 kr
Vad ingår: Del i dubbelrum, frukost, snacks och middag alla dagar, alla schemalagda yoga-klasser, föreläsningar, workshops och hike.

TRÄNINGSHELG: THAIBOXNING, YOGA & SPA PÅ SKEPPARHOLMEN

När: 13-14 okt
Pris: 3 995 kr
Vad ingår: Thaiboxning, dynamisk flow yoga, pilates, samt övriga pass på schemat. Exklusiv tillgång till spa och gym. Del i dubbelrum, alla måltider, aktiviteter. Dessutom en föreläsning med thaiboxaren Rickard Nordstrand

NUVARANDE De här kroppsdelarna är kvinnor mest nöjda med (+ så blir du kroppsstolt!)
NÄSTA Sommarens bucketlist – 32 tips på härliga saker att göra!