Maten som får kilona att rasa är inte alltid bäst för hyn. Här är knepen som gör att du kan behålla din drömvikt – och ändå få fin lyster och slippa finnar.

Fin hy när du äter vegetariskt 

Ladda med olja

Så funkar dieten: Vegatarisk eller vegansk mat är naturligt mager och kalorisnål, eftersom den utesluter fetter från djurriket. Den som äter vegetariskt eller veganskt kan äta stora portioner utan att gå upp i vikt.

Så påverkas hyn:
Den som avstår helt från kött, fisk och andra animaliska proteinkällor äter ofta mer bönor, groddar och fullkorn, vilket är bra för hudens fuktbalans och cellförnyelse. Bra vegetarisk kost är också rik på vatten- och vitaminrika näringskällor, som frukt och grönsaker, vilka hjälper huden att binda fukt och skyddar mot solskador. Men den som äter för mycket kolhydrater som ris och potatis och för lite protein riskerar att få torr och fnasig hy.

Så får du finare hy: Se till att få i dig tillräckliga mängder fett, helst 20 procent av ditt dagliga kaloriintag. Testa linfröolja, som innehåller omega 3-fettsyror och hjälper huden att binda fukt, och olivolja, som ökar cellernas förmåga att absorbera andra nyttiga fettsyror från vegetariska källor.

Fin hy med lågkalorikost

Fixa fettfällan

Så funkar dieten: Balansen mellan de kalorier vi äter och de vi förbränner – kalorier in, kalorier ut – är den äldsta formen av viktkontroll. En lågkaloridiet är för det mesta baserad på energisnåla näringskällor som frukt och grönsaker och därför rik på vitaminer och fibrer, men snål på animaliska fettsyror.

Så påverkas hyn: Generösa portioner grönsaker, frukt och fullkornsprodukter är bra för hyn, eftersom kosten binder fukt, och den minimala konsumtionen av mättade fetter förhindrar produktionen av fria radikaler som kan bryta ner cellväggens känsliga membran. Men huden behöver fett för att binda fukt och ta upp vissa anti­oxidanter och fettlösliga vitaminer som A, D, E och K, och dessa vitaminer är också viktiga för huden.

Så får du finare hy:  Se till att minst 20 procent av dina kalorier kommer från nyttiga fettkällor som fisk, avokado, nötter och olivolja. Det behövs inga stora mängder, en tesked olja innehåller cirka 50 kalorier.

Fin hy med medelhavsdieten

Varannan vatten, tack!

Så funkar dieten: Studier har visat att en kost rik på fisk, skaldjur, frukt, grönsaker, rödvin och olivolja – det vill säga som man äter i länderna kring Medelhavet – leder till minskad risk för hjärt- och kärlsjukdomar, stroke och bukfetma.

Så påverkas hyn:  Medelhavsdieten innehåller essentiella fettsyror, som omega 3, vitaminer och antioxidanter, magra och perfekt balanserade aminosyror – allt din hy behöver för att behålla sin lyster, fukt och elasticitet. Ny forskning pekar också på att kombinationen av fettsyror och antioxidanter bildar ett naturligt skydd mot solens ultravioletta strålar och minskar risken för malignt melanom, den allvarligaste typen av hudcancer.

Så får du finare hy: Ta det lite lugnt med rödvinet, en av nyckel­ingredienserna i Medelhavsdieten. Välj vatten ofta. Rödvinet innehåller visserligen höga halter av reservatol, ett av de få ämnen som bevisligen bromsar cellernas naturliga åldrande, men det finns ändå anledning att begränsa konsumtionen. Rödvin torkar ut huden, precis som all annan alkohol. Vinet kan också leda till små bristningar i blodkärlen och förvärra inflammatoriska åkommor som rosacea.

Fin hy med LCHF

Få fett-koll

Så funkar dieten:
LCHF (Low Carb High Fat) går ut på att äta en kost rik på animaliska fett- och aminosyror, främst från kött och mejeriprodukter, och i största möjliga mån utesluta kolhydrater. Det gör att du snabbt går ner i vikt och håller dig mätt.

Så påverkas hyn: Att utesluta snabba kolhydrater som socker och vitt mjöl är bra för hyn. Risken för inflammation i hudcellerna minskar. Samtidigt sjunker utsöndringen av stresshormonet kortisol, som kan orsaka eller förvärra akne, rosacea och andra hudirritationer. Fett och protein är i allmänhet bra för hyn, men för mycket mättade fetter kan leda till att cellförnyelsen blir sämre. Dessutom kan fetterna ge högt blodkolesterol som kan försämra hudens syresättning. För lite frukt och grönsaker kan göra hyn uttorkad.

Så får du finare hy: Ät mindre mättat fett som finns i bland annat kött, smör, ost och bacon. Balansera kosten genom att äta mer omättat fett från till exempel lax, forell och makrill. Drick minst sex glas vatten om dagen. Ät mörkgröna blad- och blastväxter, som spenat och broccoli, som är rika på antioxidanter, varje dag. Ta en extra C-vitamintablett för säkerhets skull, det hjälper huden att binda fukt och skyddar mot solens ultravioletta strålar.

LÄS OCKSÅ: HJÄLP, håret trillar av! Här är 9 orsaker till varför

Så funkar snygg-maten

Hollywoodstjärnornas fina hy-diet är effektiv, eftersom den kombinerar de naturliga råvarorna som visat sig vara allra bäst för hyns elasticitet, cellförnyelse och förmåga att binda fukt.

Lax är inte bara rik på aminosyror, som är nödvändiga för cellförnyelse, utan innehåller också essentiella fettsyror som omega 3 som förhindrar inflammation och ger huden jämn ton och lyster. Lax innehåller även DMAE (dimethylaminoethanol), en substans som underlättar kommunikation mellan hjärnan och kroppens olika celler och stärker hudens underliggande muskelvävnader.

Mörka blad- och blastväxter som grönkål och spenat är rika på antioxidanter som skyddar hudcellerna och hjälper huden att hålla fukten.

Olivolja innehåller en viss typ av oljesyra som hjälper kroppen att ta upp andra nyttiga fettsyror, som omega 3.

Citron är rik på C-vitamin, en antioxidant som stärker hudens celler och hjälper dem att binda och bibehålla fukt.

Cantaloupemelon och bär innehåller liknande koncentration av näringsämnen och antioxidanter som andra frukter, men ger intesamma snabba skjuts till blodsockret som banan, äpple eller apelsin gör. En snabb höjning av blodsockret kan bryta ner hudens cellväggar. Frukt är inte skadligt för hyn, men cantaloupe och bär är bättre, menar dietens skapare Nicholas Perricone.

LÄS OCKSÅ: Här är chokladen som ska hålla huden ung och slät

 

Mums för hyn:

Vitamin C & E är antioxidanter som skyddar mot fria radikaler som kan bryta ner hyn. Skyddar också mot solens nedbrytande UVB-strålar. Gott om C-vitamin finns i citrusfrukter, kiwi, jordgubbar och svarta vinbär. E-vitamin hittar du i nötter, mandlar, gröna bladväxter och vegetabiliska oljor.

A-vitamin är nödvändigt för hudens cellförnyelse. A-vitamin finns i animaliska källor som ägg, kött, tonfisk, mjölk, smör och inälvsmatsamt i vissa näringsberikade frukostflingor.

B-vitamin, i synnerhet biotin (B7)  och niacin (B3), hjälper huden att binda och bibehålla fukt och skyddar mot inflammation. Biotin finns i lever, fisk, ägg och mjölk. Niacin finner du främst i vetekli, avokado, dadlar, fikon och plommon.

K-vitamin stärker blodkärlen och reducerar mörka ringar under ögonen. Mörkgröna grönsaker som broccoli och alla blastväxter är rika på K-vitamin.

Selen skyddar huden mot solens UVA- och UVB-strålar. Fisk, skaldjur, paranötter, karljohanssvamp och renkött är rika på selen.

Koppar bildar tillsammans med zink och C-vitamin det för huden livsviktiga elastinet, som håller ytterhuden fast och spänstig. Koppar finns i skaldjur, inälvsmat, nötter och russin. Zink allra mest i ostron men också i kyckling, bönor och vissa fullkornsprodukter.

Essentiella fettsyror som omega 3 och omega 6 motverkar inflammation och hjälper huden att binda och bibehålla sin fuktbarriär. Fet fisk, nötter och linfröolja är rika på omega 3. Omega 6 finns främst i frön och vegetabiliska oljor som raps-, majs- och sojaolja.

LÄS OCKSÅ: 20 anledningar att använda mer kokosolja (favoriten som funkar till allt!)

NUVARANDE Så får du fin hy under dieten
NÄSTA Tänd ett ljus och hitta lugnet