ToppHälsas dietist Karin Magnusson tipsar om en riktig supersmoothie som både är prebiotiskt och antiinflammatoriskt – perfekt som mellanmål eller till frukost så här i förkylningstider!

Recept: Antiinflammatorisk och prebiotisk supersmoothie

Blanda i en mixer:

  • En halv banan
  • Några bitar fryst mango
  • Rivet citronskal (från ekologisk citron)
  • En halv pressad citron
  • Färsk ingefära
  • Gurkmeja
  • Honung 1 tsk (tips på nyttig honung!)
  • Havredryck, cirka 2 dl

antiinflammatorisk smoothie-recept

Foto: Getty Images/iStockphoto

Dietistens kommentar:

Banan och honung: Prebiotiskt, det innebär att det fungerar som mat åt probiotikan (de goda bakterierna) i magen.

Fryst mango: Söt och god och att den är fryst gör att det blir en glassliknande känsla över smoothien.

Ingefära, citron och gurkmeja: Sägs vara antiinflammatoriskt. Vad gäller citronen så sitter de flesta nyttigheterna i skalet på citronen så ett tips är att använda det så ofta som möjligt (kör på ekologiska och tvätta noga först).

LÄS OCKSÅ: En shot av ingefära – hur nyttigt är det egentligen? Vår dietist svarar!

Fler goda recept på smoothies:

Smoothie på apelsin, mango och gurkmeja

Banan- och avokadosmoothie

LÄS OCKSÅ: Vilken smoothie (färdigköpt) är nyttigast? Dietisten testar!

Psst! Vill du få fler mumsiga hälsorecept och lära dig mer om träning och hälsa? Kolla in vår succébok:

stora boken om din hälsa

Lite ur innehållet:
➔ Så får du ordning på mat, träning och sömn
➔ Hitta dina socker-fällor och bli kvitt sötsuget
➔ Test: Vilken träning passar dig?
➔ Vägarna till hållbar viktsuccé
➔ Sov gott med metoderna som funkar

Köpknapp_rosa