Vi är så stolta att nu kunna presentera Emma Igelström, en av Sveriges främsta elitidrottare genom tiderna, som ny bloggare på ToppHälsa. I sin blogg kommer hon att inspirera till äkta välmående – både psykiskt och fysiskt. LÄS EMMAS BLOGG HÄR!

– Det här är ju lite av en comeback. Jag har bloggat tidigare men det var så mycket som hände i mitt liv just då, men nu är jag supertaggad på att bara köra i gång på riktigt, säger Emma Igelström.

Vad kommer vi att få läsa i din blogg?

– Den saliga blandningen av att lyckas göra alla saker i sitt liv. Pusslandet att få ihop vardagslivet helt enkelt. För mig handlar det om triathlon, men för en annan ett heltidsarbete.

Hur kan en vanlig träningsvecka se ut för dig?

– Jag tränar nästan alltid två pass per dag, sex dagar i veckan. Men min inställning till träningen är att det som funkar för mig kanske inte funkar för någon annan. Det är något jag vill peppa till, hur man hittar just sin träning för en naturlig del av sin egen vardag.

Hur äter du för att må bra?

– För mig är den största utmaningen att få i mig tillräckligt för att orka det jag vill göra. Vara mamma, träna och jobba.

– Jag har inte heller några förbud. Jag ser maten som en viktig del för att göra det jag vill göra i mitt liv.

Du har ju haft ätstörningar tidigare, hur påverkar det dig idag?

– Det påverkar inte mig på något sätt, förutom att jag idag har strategier som jag lever efter. Jag skulle exempelvis aldrig börja på en diet igen. Eller mixtra med maten själv.

– Nu när jag ökade min träningsdos inför triathlon tog jag hjälp av kostexperten Kristina Andersson. Hon hjälpte mig med hur mycket jag egentligen behöver äta för att orka träna så mycket som jag gör.

Vad får du din träningsglädje ifrån?

– Jag har hittat den träningen som jag älskar att göra. Jag tror att det är så man måste se på det. Att inte bara hänga på trender – utan istället tänka: ”Vad tycker jag är kul?”. För om lågan finns, då fortsätter man.

Vilken träning älskar du?

– Jag tränar ju triathlon; så löpning, cykling, simning – och sen dessutom fysträning för att hålla mig skadefri.

– Jag har alltid att älskat att röra på mig. Och så gillar jag att spränga mina egna gränser – både fysiskt och mentalt. Det är min grej.

En livskris gjorde att du förändrade din syn på välmående – på vilket sätt?

– För mig handlade det om att faktiskt ta min egen väg. Att se vad det är som gör mig lycklig och vad jag egentligen vill göra, utan att bry mig om andras förväntningar. Att förstå vem jag är, utan att det är kopplad till prestation… för välmående handlar inte bara om att simma snabbt eller ha den perfekta kroppen. Det är så mycket mer komplext än så.

– Jag brukar tänka på välmående från tre olika perspektiv. Inte bara kroppen – utan också knoppen och hjärtat!

Vad får dig att må bra?

– Massor av olika saker. Familjen är nummer ett: Min dotter och min sambo. Och det är ofta dit jag backar när jag funderar över mitt mående, och då inser jag också att jag i grund och botten mår bra och att allt det där andra bara är petitesser.

Emmas 3 bästa tips för en peppigare vardag

1. Hitta det som just du brinner för!

2. Våga testa nya saker

Vi är alldeles för dåliga på att testa nya saker. Ofta bestämmer vi oss innan om vi tycker att något är kul eller inte. Det bästa med att testa nya saker är ju också att man får en utvecklingskurva. Man kan ju aldrig bli bra på något om man inte först testar det!

3. Skratta mer

Omge dig av personer och sätt dig i situationer som gör att du inte kan hålla tillbaka skrattet. Livet är för kort för att inte ha kul. Och sätter man sig i de situationerna så blir det också lättare att hantera de situationer man inte riktigt kan välja i sitt liv.

Fakta: Emma Igelström

  • Ålder: 36
  • Familj: Dotter, Olivia, 9, och sambo Henric
  • Bor: Kungsbacka, Göteborg
  • Gör: Driver friskvårdsföretaget Wellness Academy

LÄS EMMAS BLOGG HÄR!