Topphälsas chefredaktör Pamela Andersson Alselind om att hinna springa innan tristessdöden slår till.

Okej, jag erkänner. Jag är ingen springtjej. Löpning är inget som ligger naturligt för mig, jag känner mig klumpig och otymplig, fötterna tenderar att vika sig utåt (hej Charlie Chaplin!) och min löpstil är mera av en hasande powerwalk à la John Cleese. Totalt fel enligt alla experter.

När jag var yngre sprang jag enormt mycket, men det var ju bara för att jag spelade handboll och jag visste att ju bättre kondition jag hade desto bättre handbollsspelare blev jag. Att springa med eller efter en boll gick hur bra som helst – utan boll var det en pärs.

Samtidigt så avundas jag alla som har det där fräscha löpsteget och som liksom svävar någon decimeter ovanför marken. Jag beundrar verkligen en sån som Martina Haag som började från scratch och nu springer minst ett maraton om året. Martina började med att springa tolv minuter, och sedan ökade hon med en minut åt gången.

Problemet är att jag tycker att tolv minuter är för långt.
Jag har dött tristessdöden innan dess.

Så vad gör då en chefredaktör i sin bästa ålder för att övervinna detta ENORMA motstånd mot egenlöpning?

Börjar om från början förstås.
Varje tisdag sedan i mitten av augusti har vi haft gratis löparträningar med olika coacher inför vårt ToppLopp som går den 19 september, och bara efter första gångerna med Anders Szalkai och Lovisa ”Lofsan” Sandström märkte jag resultat.

Nej, jag sprang varken snabbare eller spänstigare – men jag fick en helt annan bild av HUR jag ska springa och VAD jag ska göra för att nå dit jag vill.

Att gå i löpskola är underskattat. Det är så många som tänker som jag gjorde att ”springa är väl ingen konst, det kan ju vem som helst”, men så lätt är det ju aldrig. Med Anders och Lofsan fick jag riktlinjer för hur och var jag ska landa på foten, hållningen var viktig och knäna
ska komma upp högre. Vetskapen om att det finns ett annat sätt att träna löpning än att faktiskt bara kubba rakt fram gjorde timmen roligare och jag ska ge mig själv chansen att mjukstarta den här hösten med att lägga in mera löpning i min träning än bara powerwalks, cykel och styrka.

För dig som vill göra som jag: komma igång, eller redan är i full fart efter sommaren har vi en stor löparbibel (med start på sid 55) i det här numret. Här finns all pepp du behöver, plus en extra sko-guide (sid 66) och ett litet modejobb (sid 68) för dig som vill nystarta med att vara extra snitsig i spåret.
Och det vill jag också.
Efter devisen ”Image is everything” (haha) har jag stajlat mig stenhårt med nya pjucks, tights och höstträningsjacka. Nu återstår bara att lära
sig att springa lite bättre (och snyggare!) också!