Nytt år, nya möjligheter att lägga sig till med goda vanor som gör livet lite hälsosammare, härligare och skönare. Låt dig inspireras av experternas bästa nyårstips!

Dietisten & KBT-terapeuten Karin Magnusson : 

Nyårslöfte: ”Lägg till tolv goda vanor”

– Det är alltid roligare att lägga till än att ta bort! Lägg till en ny hälsosam matvana varje månad – i januari en näve gröna grönsaker per dag, i februari fisk två gånger i veckan…

När året är slut har du gjort 12 förbättringar och det är stor chans att du automatiskt har slutat med något som inte var lika nyttigt. Ett superkonkret löfte skulle annars kunna vara att äta en dos fermenterat om dagen: kefir, kombucha, syrade grönsaker, naturell yoghurt eller vinägerdryck. Magen, som påverkar hela din hälsa, kommer att bli glad av det!

Läs också: 8 tips som gör 2019 till ditt bästa år!

Stresscoachen Ninni Länsberg: 

Nyårslöfte: ”Sänk kraven på dig själv”

– Många har väldigt höga krav på sig själva. Vi jagar det perfekta livet och vill vara på topp inom alla områden med framgång på jobbet, ett vackert hem, lyckliga barn, fantastiska resor…

Vi ska dessutom hålla oss i form och se unga och fräscha ut. Det här blir ett omöjligt livspussel, som gör oss stressade. Inse dina begränsningar, du kan inte hinna allt och vara bäst på allt. Välj vad just du vill lägga energi på under 2018.

Läs också: 4 andningsövningar som gör dig lugn!

Nyårslöfte

Relationsexperten Charlotte Sander: 

Nyårslöfte: ”Kärleksdutta varje dag”

– I relationer så behöver vi ofta ”kärleksdutta” med varandra mer. Ge små, små kärleksduttar (gester) i form av beröring, handlingar och blickar som gör att kärleksenergin/elden hålls vid liv. Jag brukar ge tipset att kärleksdutta varandra minst fem gånger per dag. Se vad som händer!

Är du singel, på jakt efter kärleken, och har kanske ”fastnat” i dejtandet? Skippa alla ”checkboxar” och gör precis tvärtom. Alltså – dejta någon som du inte alls kanske tänkt skulle kunna passa dig och det du har kryssat för på kravlistan. Det kan innebära oanade upptäckter. Du kan både utvecklas själv och får chans att möta något helt nytt och outforskat!

Läs också: ÅRSASTRO – så blir ditt hälsoår 2019!

Karriäcoachen Ewa Helander: 

Nyårslöfte: ”Var sann mot dig själv på jobbet”

– Stanna upp och fundera över vad du vill och vad du behöver i din karriär just nu. Om du inte mår riktigt bra på det jobb du har i dag, så byt inte rakt av. Stanna upp och ta först reda på vad du vill och varför du vill det. Följ inte heller strömmen, hitta din egen väg som passar just dig. Ta hjälp av en karriärcoach om det är svårt, och låt det få ta lite tid. Var sann mot dig själv, det vinner alla på.

Läs också: TEST – här är rätta jobben för dig!

Läkaren och författaren Anders Hansen: 

Nyårslöfte: ”Ta paus från mobilen ibland”

– Lova dig att stänga av mobilen några timmar per dag. Slå på flygplansläget. Att ständigt vara uppkopplad driver stress. Dessutom påverkar det koncentrationen.

Amerikanska forskare har låtit collegestudenter göra tester för minne och koncentration: En grupp fick lämna mobilen utanför rummet där testerna gjordes, en annan grupp fick ha med den in, men avslagen. Gruppen som lämnade mobilen utanför presterade bättre! Bara det faktum att mobilen är med tycks försämra vår koncentration. Själv slår jag numera på flygplansläget tre timmar per dag för att kunna jobba bättre.

Läs också: 8 micropauser som minskar din stress

Nyårslöfte

Ekonomijournalisten Annika Creutzer: 

Nyårslöfte: ”Spara till dina drömmar”

– Bry dig om din framtida ekonomi genom att vässa argumenten för varför just du ska högre lön. Det här ska bli året då du får mer i plånboken. Har du inget regelbundet sparande är det dags att ha en stående överföring varje månad, till ett sparkonto. Gör överföringen när lönen kommer in så hinner du inte sakna sparpengarna. Tänk på att de är till för att du ska kunna förverkliga dina drömmar och känna dig tryggare om något händer.

Satsa också på din hälsa och kräv en bra arbetsmiljö. Den som blir utsliten i förtid får ingen bra ekonomi.

Läs också: 19 saker som hindrar dig att känna lycka

Träningsexpert Michael Hansson Sjöö: 

Nyårslöfte: ”Välj en träning som gör dig glad”

– Löftet ska komma inifrån och inte utifrån. Det vill säga att du ska lova dig själv något som du vill – inte något du känner att du måste. ”Jag måste börja springa, alla gör det. ” Nej, det måste du inte! Välj något du faktiskt tycker om.

Tänk också på att ditt nyårslöfte ska vara rimligt. Du måste ha en ärlig chans att nå ditt mål, så att du inte lämnas med en känsla av misslyckande och ”självsvek” i onödan. Nyårslöftet bör dessutom vara klart och tydligt: ”Jag ska börja träna i år”, är till exempel väldigt diffust. Det kan innebära att du bara löser ett gymkort och använder det sparsamt. ”Två dagar i veckan ska jag springa mellan tre och fem kilometer. ” Där har du plötsligt rakare riktlinjer.

Läs också: 21 träningsformer du bara måste testa!

Nyårslöfte

Yogaexperten Lena Järpsten: 

Nyårslöfte: ”Ge dig själv kärlek”

– Avge inga nyårslöften… Det som ofta ligger bakom dem är uppdämt dåligt samvete och det är ingen bra grund för förändring. Löftet kan bli mer som en bestraffning. Det bryts troligen och då med ännu mer dåligt samvete i släptåg. Vill du ändra något: fråga dig vad som är det mest kärleksfulla du kan ge dig själv i dag? Gör en liten handling i den riktningen – i dag.

Läs också: Meditation – Så lär du dig, steg för steg

Make up-artisten Anna Frid: 

Nyårslöfte: ”Rensa bland dina skönhetsprodukter”

– En nystart för sminkväskan får dig att känna dig fräschare. Många har gamla produkter som skramlar runt i en kanske inte helt ren sminkväska. Släng allt gammalt och lägg resten i en ny sminkväska. Kanske kan du även unna dig lite nya produkter. Prova en ny färg på läpparna, till exempel.

Läs också: Så räddar du torr hy och frissigt hår

Psst! Vill du få fler smarta tips från våra experter inom träning och hälsa? Kolla in vår succébok:

stora boken om din hälsa

Lite ur innehållet:
➔ Så får du ordning på mat, träning och sömn
➔ Hitta dina socker-fällor och bli kvitt sötsuget
➔ Test: Vilken träning passar dig?
➔ Vägarna till hållbar viktsuccé
➔ Sov gott med metoderna som funkar

Köpknapp_rosa

NUVARANDE Enkla nyårslöften för ett mer hälsosamt liv – 9 experter tipsar
NÄSTA 11 steg till att börja meditera (även för dig som inte kan sitta still!)