Tack vare ToppHälsas nya app kan du nu få träningen direkt i mobilen. Våra fantastiska bloggare och träningsexperter gör att du inte missar ett träningstillfälle, utan skickar pushar direkt till din mobil när det är dags. Bara att ladda ner och komma igång med andra ord! Dessutom är appen helt gratis.

I ToppHälsas nya app finns effektiva träningsövningar med förklaring om exakt hur du ska göra, så att du tillsammans med oss och appen kan träna dig i form. Ett jättebra verktyg för dig som precis har börjat träna eller för dig som bara vill ha tips och inspiration.

– ToppHälsa-appen gör det så mycket lättare att navigera på sajten! Att den är gratis är ett jättefint mervärde till våra toppenläsare. Med appen har du ett fantastiskt tillfälle att komma igång med din träning och fylla på med massor av inspiration under sommaren med hjälp av oss bloggare och experter, säger ToppHälsas bloggare Malin Nylén, som är en av de experter som kommer hjälpa dig att komma i form.

malin-nylen-topphalsaappen

Bloggaren Malin Nylén använder gärna ToppHälsas app. Foto: Privat

– Det är vardagslyx att ha din egen hälsocoach i fickan, som du kan ta med dig var du än befinner dig, tillägger Malin.

Nedan finns exempel på övningar som du kan hitta i appen.

4 övningar för en välformad rumpa:

Här ger en annan av ToppHälsas träningsexperter, Erika Kits Gölevik, tips på några riktigt effektiva övningar för en välformad, större och fastare rumpa. Och det bästa av allt: Du kan göra övningarna både hemma och på gymmet – eftersom du varken behöver redskap eller vikter.

Rumpövning 1: Rumplyft

Det klassiska rumplyftet är super för att stärka sätesmusklerna. Men det gäller att du väcker just de musklerna, och inte låter rygg/baksida göra allt jobb.

A Ligg på rygg med fötter höftbrett i golvet. Armar bredvid kroppen.

 

övningar för rumpan hemma utan redskap

B Lyft höften rakt upp, stanna uppe, tryck med händerna på sätesmusklerna. Väck dem. Gå sakta ner. Upprepa 10–12 gånger.

 

rumpövningar hemma utan redskap

C. När du har kontroll: Gör övningen med ena benet utsträckt framåt.

övningar för en större rumpa

Tänk på: Knäna ska peka rakt fram hela tiden. Faller de ut/in; placera en boll mellan knäna.

I ToppHälsas app hittar du de andra 3 rumpövningarna

 

Enkla övningar för en stark rygg

En stark rygg ger en snygg hållning och förebygger skador. Du märker skillnad på bara fyra veckor!

Ryggklockan – för skulderblad och axlar

A. Ligg på mage med blicken ner i golvet. Håll en flaska, penna eller en lätt vikt i ena handen. Gör kroppen så lång som möjligt (tänk dig att någon drar i toppen av ditt huvud och i dina fötter).

övningar för ryggen

B. Skicka din vikt i en stor cirkel upp över huvudet, byt hand och ner över rumpan.

träningsövning rygg

Gör cirka 8 cirklar åt varje håll.

Tänk på: Aktivera hela baksidan och fokusera på att jobba ordentligt med musklerna kring skulderbladen. Gå hela vägen bak och fram – händerna ska nudda varandra vid varje överlämning.

Tränar: Hela ryggen samt muskulaturen kring skulderblad och axlar.

För fler enkla ryggövningar – ladda ner ToppHälsas app!

 

Stark och platt mage – bästa övningarna:

En platt och stark mage är ett mål för många! Dock är det lätt att tröttna på att göra situps i sin träning – och det kan också vara svårt att komma åt vissa viktiga delar av magmuskulaturen. I våra nya träningsfilmer visar ToppHälsas bloggare Sandra Hiort övningar som ger resultat snabbt!

Övning: Magträning med boll

I den här övningen använder vi av oss en boll. Om du vill kan du göra övningen i ett lite högre tempo och därmed få upp ett flås samtidigt! För fler videor på bra magövningar – ladda ner ToppHälsa-appen helt gratis i Appstore!

 

Effektiva övningar mot stela axlar (för en snygg hållning):

I våra axlar har vi en rörlighet som vi inte har någon annanstans i kroppen. Det gör att vi kan få riktigt ont i dem och det kan ta lång tid innan smärtan går över. Därför är det viktigt att du tar hand om dina axlar! Här nedan visar Sandra Hiort effektiva övningar med fokus på axlar.

För fler videor på bra övningar för axlarna – ladda ner ToppHälsa-appen helt gratis i Appstore!

NUVARANDE Få bästa träningsövningarna med nya ToppHälsa-appen
NÄSTA Rotfruktschips – prova nyttiga snacks till kvällen (superenkelt recept!)