Vill du få en platt mage OCH en välformad rumpa? Vi älskar träningsövningar som ger dubbla resultat! Dessutom behöver du enbart ett gummiband (och en träningsmatta om du vill) vilket gör det till en perfekt övning att varva med mellan träningsmaskinerna på gymmet eller helt enkelt göra hemma.

Popsugar Fitness visar i denna video upp två enkla övningar som med hjälp av ett gummiband får både mage, ben och rumpa att bränna. Övningarna innehåller både squats och planka och är en riktig höjdare för dig som vill bli stark och vältränad!

4 bästa övningarna för en välformad rumpa (ja, du kommer märka effekt!)

Bästa övningen med kettlebells (perfekt för mage, rumpa och förbränning!)

Övningar med gummiband

Gummiband är ett riktigt kap när det kommer till träningsredskap! Billigt, lätt att ta med och fyllt av möjligheter. Här kommer andra övningar du kan göra med hjälp av ditt gummiband:

Bålrotation med höftpress (tränar mage och höfter)

  • Sitt på marken med fötterna i luften, överkroppen lätt bakåtlutad och gummibandet fäst runt knäna.
  • Vrid överkroppen i snabbt tempo från sida till sida och pressa dina knän utåt. ”Spring” med benen i luften för att utmana dig själv ännu mer. Upprepa 3 gånger i ca 40–50 sekunder.

Basebollrotation (tränar överkropp)

  • Låt en vän hålla i gummibandet eller fäst det i ett dörrhandtag.
  • Stå med lätt böjda ben och sträck armarna åt sidan mot gummibandets fäste.
  • Dra bandet till andra sidan med sträckta armar framför dig genom att rotera överkroppen. När gummibandet lägger sig mot axeln, vänd då tillbaka. Upprepa 3 gånger, 40 sekunder per sida.

Vill du se bilderna till övningarna och få tips om fler övningar som stärker magen med hjälp av gummiband gör du det här!

träna med gummiband övningar

Superdraget (tränar rygg och skulderblad)

  • Sätt fast ett gummiband i höjd med dina axlar; exempelvis i en krok eller låt en vän hålla. Knyt bandet i mitten så du kan hålla i två delar.
  • Håll i de båda ändarna av gummibandet, backa och fäll sedan överkroppen framåt. Håll armarna rakt upp så att du får rygg, armar och gummiband i samma vinkel.
  • Dra gummibandet med raka armer mot höfterna. Släpp upp långsamt. Gör 10-12 gånger.

Vill du se bilder till övningen samt fler grymma övningar för en stark rygg gör du det här!

Läs även: Träna med gummiband – här är experternas tips för snabba resultat

Vill du läsa mer peppiga artiklar? Följ ToppHälsa på Facebook för att inte missa något inom kost, träning och hälsa!

Psst! Tanka ny energi och inspiration och kom in i bra, hållbara träningsvanor på någon av ToppHälsas träningsresor!

TRÄNINGSRESA TILL PALMA

När: 8-15 sept
Pris: 15 495 kr (14 695 kr för ToppHälsas prenumeranter)
Vad ingår: Flyg t/r, mat på flyget, transfer, del i dubbelrum, halvpension, ToppHälsas aktiviteter.

YOGA RETREAT PÅ SHANTI SOM, MARBELLA

När: 13-16 samt 16-19 okt
Pris: 7 200 kr
Vad ingår: Del i dubbelrum, frukost, snacks och middag alla dagar, alla schemalagda yoga-klasser, föreläsningar, workshops och hike.

TRÄNINGSHELG: THAIBOXNING, YOGA & SPA PÅ SKEPPARHOLMEN

När: 13-14 okt
Pris: 3 995 kr
Vad ingår: Thaiboxning, dynamisk flow yoga, pilates, samt övriga pass på schemat. Exklusiv tillgång till spa och gym. Del i dubbelrum, alla måltider, aktiviteter. Dessutom en föreläsning med thaiboxaren Rickard Nordstrand