I annonssamarbete med FITBIT

Att använda sig av ett aktivitetsarmband eller smartklocka kan göra stor skillnad för din dagliga motion. Vi har pratat med tre aktiva tjejer om hur deras träningsaccessoar hjälper – och utmanar – dem.

F

underar du på hur din träningsprestation hänger ihop med hur mycket du sover om nätterna? Eller kanske vill du ha koll på om du har en bra vilopuls och hjälp med att nå dina träningsmål? Då kan ett aktivitetsarmband eller smartklocka vara en smart investering i din hälsa. Här berättar tre tjejer om sina aktivitetsarmband, och hur de använder dem till allt från att vakna på morgonen till att se hur ett träningspass har gått.

– Jag har konstant på mig mitt aktivitetsarmband från Fitbit. Förutom att det väcker mig på morgonen gör det att jag har koll på om jag rör mig ordentligt och får in ”mina steg” varje dag, säger Sofia Sahlman, 30.

Fitbit-sofia-ny

Sofia har alltid på sig sin klocka, vare sig hon sover, springer eller rider.

Helst ska man få in 10 000 steg, eller röra på sig 30 minuter, per dag. Då minskar risken för hjärt- och kärlsjukdomar, diabetes och vissa typer av cancer. Även Michaela Bällenstam, 25, använder sitt aktivitetsarmband för att hålla koll på sina dagliga steg.

– Stegräknaren hjälper mig att på ett enkelt sätt avgöra hur min fysiska aktivitet har sett ut under dagen. Vissa dagar har jag gått lite mindre än vad jag borde göra, och då är det lätt att gå på en skön kvällspromenad för att få den fysiska aktivitet min kropp borde få.

fitbit-michaela-ny

Michaela använder bland annat sin Fitbit för att hålla koll på sina dagliga steg.

Analysera din sömn

Michaela tycker också det är spännande att se hur hennes sömn påverkas av hur hennes aktivitet sett ut under dagen. Sömnfunktionen på Fitbit Charge 3 är även en hjälp för Lina Ekesäter, 29, för att se om hon sover ordentligt.

– Sömnanalysen är en superbra hjälp för en ammande mamma som jag, för att se till så jag får tillräckligt med sömn.

Fitbit-Lina-ny

Lina använder sin Fitbit som tidtagarur vid styrketräningspass.

Lina gillar att styrketräna, så hon använder också sitt aktivitetsarmband som tidtagarur vid sina styrketräningspass. Ett enkelt sätt för att hålla reda på hur länge man tränat, och en bra anledning till att lämna mobilen hemma så man helt kan fokusera på sin träning.

Utmana dina nära och kära

Fitbit-weekend-warrior ny

Utmana din familj om vem som exempelvis går flest steg under en helg.

Om man är inne i en träningssvacka eller bara behöver lite extra motivation till att köra sitt träningspass kan det vara bra med lite utmaning. I de flesta fall sporrar det en, och om man dessutom kan vinna över någon man kör utmaningen med kanske det peppar en att jogga en extra lång runda. På Fitbits aktivitetsarmband och smartklockor finns det en funktion för just utmaningar – något Sofia använder sig av.

– Jag brukar ha utmaningar med familj och vänner om vem som kan komma upp i flest steg under en eller flera dagar. Mamma stod en gång och gick på stället framför TV:n en kväll bara för att vinna över mig, haha!

Fitbit-appNY4

Få full koll på din sömn

Erbjudande-Fitbit