Behöver du kanske vara lite snällare mot dig själv? Upptäcka att du är bra precis som du är? Vänd ditt fokus inåt en stund – lär känna din kropp och boosta dig själv med ToppHälsas lugna power-pass!

Att träning, eller rörelse, ger oss bättre självförtroende och självkänsla är inte bara något man säger – det är faktiskt bevisat. Bland annat genom en undersökning från Göteborgs universitet där tonårstjejer fick prova på olika fysiska aktiviteter under en period. Tjejerna upplevde att de fick betydligt bättre självförtroende efter ett tag.

ATT RÖRELSE BYGGER SJÄLVKÄNSLA kan bero på flera saker. Du lär känna din kropp bättre, lär dig vad den behöver, vad den klarar av, hur den fungerar. (Troligtvis upptäcker du att den klarar mer än du tror!) Upptäckterna kan i sig stärka dig och din syn på dig själv. Plus att när du får möjlighet att lyssna på din kropp och ge den vad den behöver, kommer den automatiskt att tacka dig genom att må bättre.

Tar du hand om dig själv, signalerar du till dig att du är värd att bli omhändertagen, att älskas som du är. Kanske upptäcker du också hur mycket kraft du faktiskt bär på när du utmanar dig själv, din kropp och dina gränser. När du rör dig får du möjlighet att släppa fram den kraften!

Lugnare träningspass som yoga, där inslag av mindfulness kommer in, kan också hjälpa din självkänsla genom att du vänder fokus inåt mot dig själv, och slutar att jämföra dig med andra. Det hjälper dig också att ta kontroll över dina tankar – och dina tankar styr ju faktiskt ditt liv. Om du fyller dig med snälla, positiva tankar om dig själv, är det precis de tankarna du kommer att tro på efter ett tag. Hur du ser på dig själv – styr du alltså själv. Ta vara på den makten och vårda den ömt. Visa dig själv den kärlek du faktiskt är värd.

KANSKE UPPTÄCKER du också att du är så mycket mer än din kropp när du kommer i djupare kontakt med dina tankar. Att yoga och/eller meditera kan helt enkelt hjälpa dig att landa djupare än i vardagens yta. Se gärna dina stunder på yogamattan som en möjlighet att ta hand om dig själv, din kropp och dina tankar. Lägg fokus på att vara, inte på hur du ser ut. Här är ett yoga-inspirerat pass som hjälper dig fokusera inåt, och som tar fram din inre power – känn kraften du har inom dig och släpp fram den!

1. Känn din inre kraft

träningspass inre kraft

1A Stå stolt och starkt med fötterna höftbrett isär och benen en aning böjda. Låt tårna spreta ut åt sidorna, känn dig grundad med underlaget. Koppla på magmusklerna. Tänk dig att du har en tråd rakt igenom mitten av kroppen och att någon drar lite i den tråden ovanför ditt huvud. Låt armarna hänga avslappnat längs med sidorna.

träningspass inre kraft

1B Börja sedan lugnt och försiktigt att rotera på överkroppen – sväng vänster, sväng höger, fortsätt slappna av i armarna, låt dem bara hänga med i rörelsen.

Andas djupa andetag och upprepa tyst för dig själv: ”Jag kan, jag vågar!” Fortsätt i ett par minuter, börja lugnt och försiktigt, öka sedan på rörelsen mer och mer.

2. Var här och nu

träningspass inre kraft

2A Sitt ner i skräddarställning med händerna på knäna. Blunda gärna eller vänd blicken nedåt. Slappna av i axlar och nacke. Andas in samtidigt som du lutar framåt och trycker fram bröstet.

träningspass inre kraft

2B Låt sedan överkroppen gå åt höger i en cirklande rörelse.

träningspass inre kraft

2C Skjut rygg när du går bakåt och andas ut.

träningspass inre kraft

2D Fortsätt med överkroppen åt vänster. Fortsätt cirkla, andas in när du trycker framåt och andas ut när du krummar ryggen. Försök hålla kvar huvudet centrerat medan du cirkulerar (det gör att huvudet går lite åt motsatt håll).

Medan du gör dina cirklar, tänker du: ”Jag finns här för mig!” Cirkla någon minut åt höger, byt sedan håll och cirkla lika länge åt andra hållet.

3. Boosta dig själv

träningspass inre kraft

3A Kom upp och stå på knä. Sätt händerna bakom ryggen och låt fingrarna fläta samman. Skjut fram höfterna, öppna bröstet, låt armarna gå rakt neråt bakom ryggen och luta försiktigt huvudet bakåt.

träningspass inre kraft

3B Kom sedan bakåt med rumpan så du sitter på knä, fäller framåt och låter armarna gå uppåt, fortfarande knäppta bakom ryggen. Vänd och kom upp igen, skjut fram höfterna. Andas djupt och hitta ett skönt flöde i ditt eget tempo.

Medan du rör dig – upprepa tyst för dig själv: ”Jag är modig!” Fortsätt i någon minut, kom sedan ned i barnets position (som i övningen ”Vila i dig själv”).

4. Vila i dig själv

träningspass inre kraft

Sitt på knä och kom bak med rumpan. Välj själv om du vill att knäna går ihop eller isär. Luta överkroppen framåt, med armarna framåt eller vilandes längs med kroppen. Kom ned med pannan i golvet om det känns bekvämt, du kan också sätta något som stöd mellan golvet och pannan.

Andas djupa andetag medan du upprepar tyst för dig själv: ”Jag släpper taget och vilar i mig själv.” Stanna här i ett par minuter.

5. Sträck dig mot himlen

träningspass inre kraft

5A Kom tillbaka till skräddarställning. Sätt dig till rätta, andas några djupa, lugna andetag. Slappna av i axlar och ansikte. Släpp ner käken.

träningspass inre kraft

5B Sträck sedan upp armarna, lite snett upp åt sidorna. Fortsätt slappna av i axlarna. Blunda gärna eller vänd blicken nedåt. Du kan slappna av i fingrarna men låt tummarna gå uppåt.

Sitt här en stund och andas riktigt djupa andetag. Medan du andas, upprepa tyst för dig själv: ”Jag är full av kraft”

6. Landa kärleksfullt

träningspass inre kraft

Sätt dig bekvämt, kanske i skräddarställning. Kanske med en kudde under bakre delen av rumpan för att hjälpa ryggen att vara stolt och avslappnad. Lägg händerna över hjärtat om du vill, eller på knäna. Blunda gärna, eller vänd blicken nedåt. Slappna av i panna, ögon, käkar och axlar.

Andas långa djupa andetag medan du upprepar för dig själv: ”Jag är stark, jag är vacker, jag är full av kärlek!” Sitt kvar i fem minuter, eller mer och fortsätt andas långa, djupa andetag.

Av Sandra Hiort Modell Maria Bobic Lindstrand

Psst! Kolla in vår yogakurs som guidar dig till ett skönare liv – på bara 10 veckor!

Yoga & yinyoga – bli smidig, stark och stressfri

Yoga motverkar stress och depression, minskar värk i nacke och rygg, stärker hjärtat och gör dig smidig och stark. I den här kursen får du konkreta och användbara verktyg som hjälper dig att hitta en mer hälsosam livsstil i förenlighet med yogans filosofi. 

Pris: 799 kr