FRÅGA: Alla mina vänner verkar alltid så säkra på sig själva. De har bra jobb, gör karriär och vet sitt värde. De verkar aldrig blyga eller bortkomna, inte ens med människor de inte känner. Om det är fest ställer de sig upp och håller fantastiska tal. Själv känner jag mig ofta osäker på mig själv, trots att jag har fyllt 40 år. Att prata inför en folksamling är det värsta jag vet. Men jag skulle vilja ha lite mer självförtroende! Har funderat på att söka nytt jobb, kanske till och med byta bransch. Men tvekar eftersom jag inte vet om jag skulle klara det. Har du några bra tips till mig, Åsa? Hur blir jag modigare och vågar ta plats? /Emma

ToppHälsas hälsocoach Åsa Nyvall svarar:

”Jobba på din självkänsla!”

Coach Åsa Nyvall

Hälsocoach och samtalsterapeut Åsa Nyvall svarar på frågor om hälsa.

– Du skriver att du vill ha lite mer självförtroende, men jag undrar om det inte är din självkänsla du skulle behöva jobba lite med. Ibland kan vi röra ihop dessa begrepp som egentligen handlar om olika saker även om de på sätt och vis hänger ihop.

När man har en bra självkänsla är man trygg i sig själv och förstår att man är värdefull. Man fattar beslut som är grundade utifrån sina egna behov och är inte orolig för vad andra ska tycka och tänka. Det gör att man inte blir så ängslig för att gå in i nya situationer eller prova nya saker eftersom det inte är så farligt att misslyckas. Man vet att man är värdefull hur det än går och tycker att det är viktigt att vara livsbejakande, att våga säga ja till nya saker. Man är också trygg i att man kan sätta gränser som gör att man känner sig bekväm.

Förenklat kan man säga att när man har bra självkänsla då kan man göra misstag, se att det inte blev så bra och fundera över vad man kan lära sig av det. Men när man har dålig självkänsla och begår ett misstag – då blir man själv misstaget. Att träna upp sin självkänsla handlar om att medvetet jobba med att vara snäll mot sig själv och ta ansvar för sina egna behov. Att sluta jämföra sig med andra människor och träna sig på att bekräfta sig själv. Det kanske låter enkelt – men man behöver jobba medvetet med detta.

Att vara snäll mot dig själv, det kan vara att du tränar dig på att släppa det perfekta och vara nöjd med att saker är tillräckligt bra. Sätt mål som går att uppnå och ha delmål där du hyllar dig själv när du når dem. Men var noga med att det är saker som du själv faktiskt v i l l klara av. Så att det inte är någon annans dröm du fångat och försöker göra till din, utan att det faktiskt handlar om just dig och din längtan.

När något gått bra, lägg lite tid på att analysera varför det blev bra och vad du kan lära dig av detta. När något gått dåligt, gör på samma sätt. Det är ett verktyg för att särskilja sig själv och sitt varande från resultatet av en händelse. Något kan ha gått dåligt, men du är fortfarande en bra person. Och om något gått dåligt, var noga med att lägga in vad du ändå är stolt över hos dig själv. Kanske att du var modig till exempel. Och hylla dig själv i det.

Att ta ansvar för sina egna behov och sedan fatta beslut som blir bra för dig är också ett sätt att träna upp sin självkänsla. Att göra detta och sedan orka hantera andra människors eventuella åsikter om dina val. Är det svårt? Använd dig av samma teknik som ovan. Gör en analys av varför du fattade beslutet och för vem du gjorde det. Påminn dig om att det är ditt liv och att du får leva det precis som du vill, så länge du inte skadar någon du älskar.

Att sluta jämföra sig med andra är viktigare än vi kanske tror. För vi jämför oss med en bild som andra väljer att visa upp för oss med den inre bild vi har av oss själva. Det blir som att ställa sig framför spegeln när man precis har vaknat och jämföra sig med den retuscherade modellen på tidningens omslag. Det säger sig självt att det inte blir så bra. På samma sätt som om ni hade bytt roll, då hade modellen som stod framför spegeln förlorat mot din retuscherade bild. Bär med dig den tanken. Kanske hjälper den till att släppa på jämförelsen. Och fundera sedan på vad som triggar dig att jämföra dig med andra. Finns det konton på Instagram till exempel som gör det? Plocka bort dem och fyll i stället ditt flöde med sådant som får dig att må bra.

Ett enkelt sätt att bekräfta sig själv är att varje kväll skriva ner minst tre saker som du är stolt över med dig själv. Det gör att du somnar gott med en skön känsla av stolthet. Om du upplever att du inte riktigt lyckas stärka din självkänsla på egen hand – och om det begränsar dig i livet – är min rekommendation att boka in några samtalstider hos en duktig terapeut. Varmt lycka till!

Psst! Kolla in vår yogakurs som guidar dig till ett skönare liv – på bara 10 veckor!

Yoga & yinyoga – bli smidig, stark och stressfri

Yoga motverkar stress och depression, minskar värk i nacke och rygg, stärker hjärtat och gör dig smidig och stark. I den här kursen får du konkreta och användbara verktyg som hjälper dig att hitta en mer hälsosam livsstil i förenlighet med yogans filosofi. 

Pris: 799 kr