Jag har fått tips av min PT att börja äta magnesium eftersom jag ibland får kramp i vaderna. Jag vill egentligen inte äta kosttillskott och undrar därför om det går att få i sig tillräckligt med magnesium via maten i stället? /Anna- Karin 

Dietist Karin Magnusson svarar:
”För höga magnesiumnivåer kan ge biverkningar”

Karin Magnusson

Dietist Karin Magnusson svarar på dina frågor om kost och hälsa.

– Som kvinna behöver du 280 mg magnesium per dag. Äter du varierat så får du i dig det du behöver, och om du vill vara på den säkra sidan så är mandlar, nötter, frön, fullkornsbröd, havre, bovete, kött, fisk och skaldjur bra källor.

Magnesium behövs för en rad funktioner i kroppen, till exempel är det viktigt för muskelutvecklingen, muskel- och nervfunktioner och benbildning. Det är inte vetenskapligt bevisat att magnesium har någon effekt om du vill bli av med kramper i benen, men det är många som upplever att de får mindre pirr och krampsymptom när de äter magnesiumtillskott. Jag tycker att du först och främst ska se över din mat, så att du äter varierat och gärna får i dig lite extra av det som innehåller mycket magnesium. Vill du prova tillskott så se till att du köper ett som innehåller max dagsbehovet.
Det finns mängder av tillskott med skyhöga nivåer, vilket faktiskt för vissa leder till biverkningar som illamående, magkramper, med mera. Här är några tips på sådant som du kan äta för att öka ditt magnesiumintag: 3 msk mandlar ger 80 mg magnesium, 3 msk solrosfrön ger 95 mg, 100 g tofu ger 110 mg, 1 portion quinoa ger 95 mg, 1 dl havregryn ger 50 mg och 100 g färsk spenat ger 95 mg magnesium.

Psst! Tanka energi och få ny träningsmotivation, följ med på någon av våra peppande träningsresor!

playitas

TRÄNINGSRESA TILL PLAYITAS, FUERTE VENTURA 2020!

När: 1-8 och 2-9 november 2020
8-15 och 9-16 november 2020
(Datum beroende på avreseort)
Var: Playitas Resort, Fuerteventura
Pris: 13 498:- (en vecka)
och 18 998:- (2 veckor)
Avreseort: Stockholm (mån), Göteborg (mån), Köpenhamn (sön).
Allt detta ingår:
– Flyg tur retur
– Transfer och mat på flyget
– Boende del i dubbelrum
– Halvpension (frukost och middag)
– All träning enligt program

LÄS MER OCH BOKA HÄR!