FRÅGA: Jag skulle vilja ha tips på vad jag ska äta för att undvika att gå runt och vara förkyld hela vår-vintern. Jag orkar inte, och just den här våren har jag dessutom inte tid eftersom jag nyligen bytt jobb och satsar på träning. Hur gör jag? /Stina

Dietist Karin Magnusson svarar:

Karin Magnusson

Dietist Karin Magnusson svarar på dina frågor om kost och hälsa.

– Det går inte att garantera att du helt kommer att slippa förkylningar och infektioner. Förskolebarn brukar till exempel dra hem en del härligheter som hela familjen får ta del av. Men såklart finns det sådant du kan göra för att öka chanserna för dig att hålla dig frisk. Det första rådet gäller inte maten, utan sömnen. Sömnen är kopplat till immunförsvaret, bara några nätters dålig sömn ökar risken att drabbas av infektion.

Vad gäller maten satsa på följande:

1. Antioxidanter: Antioxidanterna i maten stärker immunförsvaret, så om du är extra orolig för att bli förkyld en period, kan du nästan överdriva ditt näringsintag. Jag menar inte i form av kosttillskott, utan av riktigt näringsrik mat. Se till att du varje dag får i dig: Mörkgröna blad: grönkål, spenat eller mangold. Bär: hallon, blåbär, björnbär, svarta vinbär eller jordgubbar. Övriga grönsaker: Alla sorter, 0,5 kilo per dag

2. Tarmmat: Många olika tarmbakterier är bra för immunförsvaret. Se till att du varje dag få i dig: Prebiotika: Havre, kalla kokta potatisar, jordärtskocka, gul lök. Probiotika: Fermenterade grönsaker, kombucha, yoghurt, kefir, tempeh. Det finns ingen vetenskaplig bevisad effekt för att ”superlivsmedel” som gurkmeja, ingefära och kanel stärker immunförsvaret, men jag tycker ändå dessa har en roll i en hälsosam kost. Om inte annat för den psykologiska effekten. Bara genom att veta att du börjat dagen med en ingefärsshot, gör att du förmodligen kommer att känna dig friskare och piggare.

Psst! Lär dig äta mat som är bra för kroppen – året om, kolla in vår populära onlinekurs:

Gå ner i vikt – och stanna där!

  • En onlinekurs som ger dig ett nytt ätbeteende under 10 veckor
  • Du får 13 filmer där dietist Karin Magnusson peppar och guidar!
  • Lustfyllt arbetsmaterial ingår (skriv ut hemma!)
  • Diskutera med både Karin och andra deltagare!