FRÅGA: Min väninna har läst en bok om antiinflammatorisk kost och är helt inne på det spåret. Jag är lite nyfiken, men känner att jag inte kan tillräckligt om hur man ska äta antiinflammatoriskt och hur man märker någon skillnad. Kan du hjälpa mig? /Nettan

Kostexperten Sofia Antonsson svarar:

”Kroppens förmåga att skapa inflammation är en livsnödvändig del av vårt immunförsvar”

sofia

Foto: CORNELIA NORDSTRÖM

Vår dietist Sofia Antonsson svarar på frågor om din hälsa.

– Det har verkligen blivit en hype att äta antiinflammatoriskt. Var och varannan dag ges en ny bok ut på temat. Först och främst, när vi pratar om att antiinflammatorisk mat är nyttig är det lätt att få uppfattningen att all inflammation är någonting dåligt. Så är det inte. Kroppens förmåga att skapa inflammation är en livsnödvändig del av vårt immunförsvar. Men, när inflammationen blir långvarig (kronisk) är den inte längre till vår fördel. Sjukdomar som depression och diabetes har kunnat kopplats med förekomsten av en låggradig kronisk inflammation.

Hur undviker man då att utveckla en kronisk inflammation? De viktigaste förebyggande åtgärderna är att undvika rökning, att vara fysisk aktiv och att hålla en normal kroppsvikt. Kosten har också betydelse, men forskarna är inte överens om hur mycket kosten kan påverka. Det positiva är ändå att det forskas mer än någonsin på kostens koppling till kropp och hälsa. Ta gurkmeja till exempel, ett ämne som ofta nämns i samband med antiinflammatorisk kost.

Det pågår en massa forskning som förhoppningsvis leder till ny kunskap och därmed nya rekommendationer. Andra livsmedel som ofta tillskrivs antiinflammatoriska egenskaper är grönsaker, frukt, bär och fullkorn. Och det här är ju faktiskt livsmedel som är nyttiga på flera sätt och därmed sånt vi bör äta mer av. Om du känner dig sugen på att äta näringsrik mat, som av vissa kallas antiinflammatorisk – toppen! Men du behöver inte känna hälsoångest om du inte dricker en gurkmejashot varje dag.

Psst! Vill du få ordning på din kost – en gång för alla? Kolla in vår populära onlinekurs:

Gå ner i vikt – och stanna där!

  • En onlinekurs som ger dig ett nytt ätbeteende under 10 veckor
  • Du får 13 filmer där dietist Karin Magnusson peppar och guidar!
  • Lustfyllt arbetsmaterial ingår (skriv ut hemma!)
  • Diskutera med både Karin och andra deltagare!