Fråga: Går det att säga någorlunda exakt vad man behöver få i sig på en dag, om man är normalbyggd och tränar tre gånger i veckan? Jag orkar helt enkelt inte väga min mat. Hur ska jag tänka under en matdag?/Jonna

Dietist Karin Magnusson svarar:
”Satsa på mat som kryllar av näringsämnen”

Karin Magnusson

Dietist Karin Magnusson svarar på dina frågor om kost och hälsa.

– Bästa sättet att veta om du får i dig rätt mängd energi är att du följer din vikt och att du känner hur du mår. Jag menar verkligen inte att du ska väga dig varje dag eller ens varje vecka, utan se det på längre sikt: Håller du vikten år efter år, eller ökar/minskar du sakta men säkert? Det är ju i så fall ett tecken på att du äter för mycket eller för lite.

Känn också efter hur du mår. Är du oftast frisk? Har du ork och energi till jobb, familj, vänner och träning? Om du inte har det, utan snarare känner dig trött, lätt blir förkyld, inte riktigt har ork, kan det vara ett tecken på att du äter mat med för lite näring i.

Om jag ska säga något generellt för dig som är normalbyggd och tränar tre gånger i veckan, så tycker jag du ska fokusera på att äta regelbundet, cirka fyra gånger per dag, och att maten kryllar av näringsämnen. Det handlar om att minimera näringsfattig mat som läsk, bullar och snabbmat (det kan du äta på helgen om du vill) och att äta riktigt stora mängder av grönt, bra fetter, fibrer och protein. Fixar du det har du kommit långt!

Psst! Vill du bli vän med dina matvanor och din vikt – en gång för alla? Kolla in vår kurs med Karin:

Gå ner i vikt – och stanna där!

  • En onlinekurs som ger dig ett nytt ätbeteende under 10 veckor
  • Du får 13 filmer där dietist Karin Magnusson peppar och guidar!
  • Lustfyllt arbetsmaterial ingår (skriv ut hemma!)
  • Diskutera med både Karin och andra deltagare!

NUVARANDE Fråga dietisten: ”Hur mycket ska jag egentligen äta på en dag?”
NÄSTA Här är drinkarna med minst kalorier (och högkaloridryckerna)