Fråga: Jag undrar vad jag ska äta efter träningen? Känner mig allmänt förvirrad – en del säger banan, andra proteinpulver och vissa hävdar att jag inte behöver äta alls. Är 35 år, normalviktig och tränar 3–4 gånger i veckan. Oftast blir det crosstraining,spinning och yoga. /Linn

Dietist Karin Magnusson svarar:
”Väldigt få behöver återhämtningsmål”

Karin Magnusson

ToppHälsas dietist Karin Magnusson svarar på frågor om kost.

Spontant håller jag med dem som säger att du inte behöver äta alls. För diskussionen om det här med ”återhämtningsmål” har verkligen fått allt för stora proportioner. Det är egentligen en väldigt liten målgrupp som är i behov av återhämtningsmål.

Däremot kanske det är så att du är hungrig efter ditt träningspass – och då behöver du ett mellanmål. Det här är två olika saker. Återhämtningsmål är den lilla måltid som äts i direkt anslutning till träning, i syfte att snabbt lagra in ny energi i musklerna och påbörja muskeluppbyggnad. Det man äter ska bestå av en viss mängd protein (cirka 20 gram) och, beroende på vad du har tränat, större eller mindre mängd snabba kolhydrater. Viktigt är också att det är fettsnålt, eftersom fett gör att inlagringen av energi går långsammare.

Om vi översätter det här till mat, handlar det om kvarg, ägg, proteinpulver, proteinbars plus kolhydrater i form av russin, bananer och liknande. Alla vi andra som tränar, men inte stenhårt, och/eller på elitnivå, behöver snarare ett mellanmål efter träningen. Kanske var det länge sedan du senast åt, så att du är hungrig? Kanske känner du att det är bra att äta något för att inte vara utsvulten när du kommer hem och ska fixa middag?

Mellanmålet får gärna innehålla protein, men till skillnad från återhämtningsmålet, bör det inte bestå av massa snabba kolhydrater. Och – det får gärna innehålla fett! En frukt och lite nötter, ett knäckebröd med pålägg, kvarg eller avokado är perfekta alternativ.

Psst! Vill du har fler smarta tips från Karin, och få ordning på din kost en gång för alla? Kolla här!

Gå ner i vikt – och stanna där!

  • En onlinekurs som ger dig ett nytt ätbeteende under 10 veckor
  • Du får 13 filmer där dietist Karin Magnusson peppar och guidar!
  • Lustfyllt arbetsmaterial ingår (skriv ut hemma!)
  • Diskutera med både Karin och andra deltagare!