Fråga: Är träningen förgäves om man dricker efteråt, även om det bara handlar om ett par glas vin eller öl? Och hur blir träningen om man har varit på fest dagen innan (inget röj, utan åter igen bara ett par glas)?/Cecilia

Doktor Tony svarar:
”Det är inget att rekommendera”

Doktor Tony Duberg

ToppHälsas doktor, Tony Duberg, svarar på frågor om din hälsa.

Att dricka alkohol i samband med träning är inget att rekommendera. Hur träningen påverkas beror på flera faktorer, som mängden, typ av idrott, nivå, när du dricker och så vidare. Generellt så ökar alkohol skaderisken. Vid precisionsidrotter som skytte är det alkoholförbud, delvis för att små mängder kan ge en avslappnande effekt, vilket kan gynna idrottaren!

Din motoriska förmåga påverkas generellt negativt av alkohol. Det blir också en försämring av precision och reaktionsförmåga vid hög konsumtion. Muskelstyrkan påverkas inte mycket om du dricker måttligt. Men i idrotter med koordination och balans, liksom i uthållighetsidrotter, blir funktionen sämre, bland annat på grund av förhöjda mjölksyre-nivåer, försämrad tillgänglighet av kolhydrater, och intorkning.

Om du har varit på fest dagen innan finns det, trots att alkoholen har gått ur kroppen, kvarvarande effekter som kan påverka din prestation och återhämtning. Mest uttalad är effekten på nervernas förmåga att aktivera muskulaturen. Reaktionstider och koordination påverkas också. Hur mycket och hur länge beror på hur mycket du har druckit. Studier visar på sänkt prestationsförmåga i upp till 60 timmar.

När det gäller hjärtat och vidare uthållighet, så är det inte ovanligt att man får ökad puls och hjärtklappning dagen efter. Man har dock inte kunnat påvisa en tydligt nedsatt prestationsförmåga.

Det finns få studier på hur mycket måttlig till hög alkoholkonsumtion påverkar en aktiv persons förmåga att förbättra styrka och kondition. Detta delvis för att det inte är etiskt försvarbart att under en längre tid låta idrottare dricka i studiesyfte.

Men måttlig alkoholkonsumtion sänker helt klart nivåerna av tillväxthormoner upp till ett dygn efteråt, och dricker man flera dagar i rad så blir det än värre. Det kan ha en negativ inverkan på muskeluppbyggnaden. Dricker man mycket blir förstås de negativa effekterna mer tydliga. Man kan däremot inte se någon tydlig försämring av kondition eller uthållighet om man dricker lätt till måttligt. Sammanfattningsvis är det förstås inte lämpligt att kombinera alkohol och träning.

Psst! Tanka inspiration och kom in i bra träningsvanor på någon av ToppHälsas träningsresor!

TRÄNINGSRESA TILL PALMA

När: 8-15 sept
Pris: 15 495 kr (14 695 kr för ToppHälsas prenumeranter)
Vad ingår: Flyg t/r, mat på flyget, transfer, del i dubbelrum, halvpension, ToppHälsas aktiviteter.

YOGA RETREAT PÅ SHANTI SOM, MARBELLA

När: 13-16 samt 16-19 okt
Pris: 7 200 kr
Vad ingår: Del i dubbelrum, frukost, snacks och middag alla dagar, alla schemalagda yoga-klasser, föreläsningar, workshops och hike.

TRÄNINGSHELG: THAIBOXNING, YOGA & SPA PÅ SKEPPARHOLMEN

När: 13-14 okt
Pris: 3 995 kr
Vad ingår: Thaiboxning, dynamisk flow yoga, pilates, samt övriga pass på schemat. Exklusiv tillgång till spa och gym. Del i dubbelrum, alla måltider, aktiviteter. Dessutom en föreläsning med thaiboxaren Rickard Nordstrand

NUVARANDE Fråga doktorn: ”Kan man träna och dricka vin?”
NÄSTA Recept på godaste (nyttiga) glassen just nu: Banana nice cream!