FRÅGA: Nu har jag bestämt mig! Jag vill gå ner i vikt. Jag har slarvat med maten och tränat för lite under flera år – men nu är jag redo för en livsstilsförändring. Hur ska jag göra? Räcker det att äta annorlunda? Måste jag kombinera de nya matvanorna med träning? Eller, räcker det rentav med att bara börja träna? /Nilla

ToppHälsas dietist Sofia Antonsson svarar:

”För att tappa vikt – prioritera kosten!”

sofia

Foto: CORNELIA NORDSTRÖM

Vår dietist Sofia Antonsson svarar på frågor om din hälsa.

– Både kost och träning är viktiga verktyg när man vill gå ner i vikt. Men jag skulle nog ändå vilja sätta kosten som topp-prio när det gäller viktnedgång. Du kan träna hur mycket som helst, men sköter du inte kosten så kommer du ändå inte gå ner i vikt.

Börja med att lägga fokus på kosten och se även över hur du äter. I vilka situationer tar du “sämre” matbeslut och i vilka situationer gör du mera “rätt”? Att rikta blicken inåt och analysera varför du gör som du gör är en bra start på en livsstilsförändring. Kanske kan du lära dig ett och annat om dig själv på vägen så slipper du hamna i samma situation igen.

Låt träningen vara ett “ess i rockärmen” som du drar fram när du fått ordning på kosten. Börja med promenader och att se till att vara rörlig under dagen. Det kan låta klyschigt men vardagsaktiviteten är SÅ viktig, vi sitter ner alldeles för mycket. Om du jobbar vid ett skrivbord: kan du be chefen om att få byta till ett ståbord? Små justeringar kan göra väldigt stor skillnad.

När du ökat vardagsaktiviteten kan du lägga till ett par pass med styrketräning och utmana dina muskler. Muskelceller bränner mer energi än fettceller, så lyckas du bygga lite muskler kommer du automatiskt att öka din energiomsättning. Bibehåller du samma energiintag kommer du då fortsätta ner i vikt. Muskelceller tar även mindre plats än fettceller så kroppen kommer sakta men säkert skulpteras om. Uthållighet är viktigt och glöm inte att vara snäll mot dig själv!

Psst! Kolla in vår yogakurs som guidar dig till ett skönare liv – på bara 10 veckor!

Yoga & yinyoga – bli smidig, stark och stressfri

Yoga motverkar stress och depression, minskar värk i nacke och rygg, stärker hjärtat och gör dig smidig och stark. I den här kursen får du konkreta och användbara verktyg som hjälper dig att hitta en mer hälsosam livsstil i förenlighet med yogans filosofi. 

Pris: 799 kr