FRÅGA: Jag tränar styrketräning fyra gånger i veckan och försöker stretcha efteråt för att inte bli så stel. Har hört att det är bra att stretcha men att man inte får mindre träningsvärk av det. Stämmer det? /Moa

Doktor Tony Duberg svarar:
”Det finns risker med överdriven stretch”

Doktor Tony Duberg

ToppHälsas doktor, Tony Duberg, svarar på frågor om din hälsa.

– Tidigare talade man mycket om att stretching förbättrar rörligheten, ökar prestationsförmågan, kan minska träningsvärk och minska risken för skador och så vidare. I dag vet man att det inte finns någon entydig vetenskaplig evidens som visar att det stämmer. Ett undantag gäller ledrörlighet, där stretching har visat sig kunna ge ett ökat rörelseomfång.

Det finns olika typer av stretching och om det är bra för den enskilda idrottaren beror på vilken typ av idrott man håller på med, och på våra individuella förutsättningar. Det finns också en risk att överdriven töjning/stretch kan skada muskel och senstrukturer med försämrad funktion som följd. Ett tips kan vara att du planerar in rena återhämtningspass, där du värmer upp ordentligt och sedan gör stretchövningar med fokus på god rörlighet.

Psst! Jobba upp rörligheten på någon av våra träningsresor! Följ med till Playitas till exempel:

playitas_2019

TRÄNINGSRESA TILL PLAYITAS

När: 4-11 nov och 11-18 nov 2019
Var: Playitas Resort, Fuerteventura
Pris: 13 998 kr (en vecka) 19 448 kr (två veckor)
Ingår: Flyg, mat på flyget, transfer, boende (del i dubbelrum), halvpension och alla ToppHälsas aktiviteter på schemat.
Avreseort: Stockholm, Göteborg & Köpenhamn

LÄS MER OCH BOKA HÄR!