FRÅGA: I över två år har jag haft besvär med min högra häl. Jag tror själv att jag har fått en hälsporre. Arbetar inom sjukvården och går en hel del under ett arbetspass. Jag försöker löpträna regelbundet, men det sista halvåret har jag inte kunnat, för då har besvären blivit värre. Har provat lite olika iläggssulor, men besvären fortsätter. Vad ska jag göra för att bli bra? / Mona

Läkare Tony Duberg svarar:
”Viktigt att veta om det är hälsporre du drabbats av”

Doktor Tony Duberg

ToppHälsas doktor, Tony Duberg, svarar på frågor om din hälsa.

– Jag förstår att det här påverkar både ditt arbete och din löpträning. Och ja, det kan röra sig om en så kallad hälsporre. Den benämningen är oftast lite missvisande, eftersom man vid röntgenundersökning oftast inte ser någon ”benutväxt/hälsporre”.

Under fötterna finns en senplatta, som är en del av fotvalvet. Vid senplattans infästning i främre delen av hälbenet kan det bli små skador och inflammation, som vi inom sjukvården benämner plantarfasciit (hälsporre). Det är vanligt att uppleva stelhet och smärta på morgonen, på insidan av hälens främre del, vid belastning. Man kan också få ont i fotens framdel.
Orsaken är i princip alltid överbelastning. Har du ökat belastningen vid löpning för snabbt, tränat på nytt underlag, med olämpliga skor?

En annan orsak till hälsmärta är ömmande hälkudde/fat pad syndrome. Det kräver en annan behandling. Det är inte ovanligt att den diagnosen först tolkas som plantarfascit.
Jag tycker att du ska gå till någon som är idrottsmedicinskt kunnig, gärna med inriktning på fötter. Du måste få rätt diagnos, så du får rätt behandling och rehabilitering.

Vid plantarfascit är målet att minska obehag och inflammation, och om möjligt förhindra att besvären blir långvariga. Det finns flera behandlingsmetoder. Ofta behövs någon form av tryckspridande helsuleinlägg och ett successivt stegrat rehab-program. Prognosen är god även om tillståndet ibland kan ta upp till två år att läka.

Psst! Det finns ju så mycket mer rolig träning än bara löpning – kom in i bra träningsvanor på någon av ToppHälsas träningsresor!

TRÄNINGSRESA TILL PALMA

När: 8-15 sept
Pris: 15 495 kr (14 695 kr för ToppHälsas prenumeranter)
Vad ingår: Flyg t/r, mat på flyget, transfer, del i dubbelrum, halvpension, ToppHälsas aktiviteter.

NYHET – CHALLENGE WEEKEND PÅ SKEPPARHOLMEN

När: 13-14 okt
Pris: 3 995 kr
Vad ingår: Del i dubbelrum, alla måltider, aktiviteter och träningspass på schemat.

NUVARANDE FRÅGA LÄKAREN: Har jag fått hälsporre? 
NÄSTA Träna rumpan hemma – 6 övningar för starkare fastare bak