FRÅGA: Kan man motverka artros? Min mamma har fått det i sina knän, och det verkar väldigt jobbigt. Hon har ont, och har blivit allt mer orörlig. Nu undrar jag om det finns något jag kan göra för att minska risken att jag själv får det när jag blir äldre. Jag som älskar att gå och springa, att inte kunna göra det längre skulle kännas förödande. /Maria-Stina

Läkaren Tony Duberg svarar:

”Smärta behöver inte betyda fara”

Doktor Tony Duberg

ToppHälsas doktor, Tony Duberg, svarar på frågor om din hälsa.

– Visst kan du minska risken för att drabbas av artros. Man vet inte alltid varför artros uppstår. Ärftlighet kan förklara en del av risken att drabbas, men andra faktorer väger också tungt; som övervikt, tidigare knäskada samt exempelvis långvarigt fysiskt knäbelastande arbete. I samband med det ökar sedan risken ju äldre man blir. Prognosen beror således till viss del på den bakomliggande orsaken.

Precis som du skriver kan knäledsartros vara mycket besvärligt. Typiska symtom är smärta, stelhet samt nedsatt funktion. Så, vad kan du då göra själv för att minska risken att drabbas? Det är svårt att ge ett entydigt svar utifrån den info du ger, men generellt handlar det om att undvika långvarig ofördelaktig belastning samt skador i knäleden. Har du övervikt är viktminskning en viktig åtgärd för att bromsa utvecklingen av artros.

Läs också: Så tränar du med artros i knät

Att vara fysiskt aktiv, samt stärka de strukturer som stabiliserar knät (muskler, senor), minskar också belastningen på brosket. Ett knä med god muskelfunktion är också mer skyddat från skador. När det gäller träning och artros upplever många ökad smärta när de börjar träna och blir då rädda att fortsätta. Men smärta i anslutning till rehabilitering behöver inte alltid tyda på något farligt, utan är kroppens reaktion på att den utsätts för något den inte är van vid.

Flertalet studier har visat att träning vid artrossjukdom på sikt kan minska smärta samt förbättra funktionen. Även vid svår knäledsartros kan rätt träning ge mindre smärta samt bättre funktion – trots att det alltså kanske gör ont vid träningstillfället. Vår kropp är fantastisk! Den har en unik förmåga att anpassa sig till den belastning den utsätts för.

Psst! Kolla in vår nya yogakurs som guidar dig till ett skönare liv – på bara 10 veckor!

Yoga & yinyoga – bli smidig, stark och stressfri på 10 veckor!

Yoga motverkar stress och depression, minskar värk i nacke och rygg, stärker hjärtat och gör dig smidig och stark. I den här kursen får du konkreta och användbara verktyg som hjälper dig att hitta en mer hälsosam livsstil i förenlighet med yogans filosofi. 

Pris: 799 kr